Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,892
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش در ارتباط با مرگ مغزی و اهدای عضو بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 112

چکیده

 اهداف: مرگ مغزی و اهدای اعضا مسایلی هستند که امروزه پرستاران با آن روبرو هستند و نقش حیاتی در برخورد با آن دارند. اطلاع رسانی صحیح از سوی پرستاران موجب افزایش آمار اهداکنندگان مرگ مغزی می شود که لازمه آن داشتن آگاهی مناسب در زمینه پیوند است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش درباره مرگ مغزی و اهدای اعضا بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری انجام شد.روش ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون روی دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی منتخب شهر تهران انجام شد. حجم نمونه 147نفر (72نفر مورد و 75نفر شاهد) بود که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار مطالعه, پرسش نامه ای پژوهشگرساخته شامل مشخصات جمعیت شناختی, سوالات نگرش و آگاهی بود که روایی آن با روش روایی محتوی و پایایی آن از طریق آزمون/بازآزمون و آلفای کرونباخ تعیین شد. پرسش نامه قبل و بعد از آموزش توسط واحدهای پژوهش در گروه مورد و شاهد تکمیل شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS 15 با استفاده از آزمون های T زوجی و مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میزان نگرش (0.18= (pو آگاهی ( (p=0.71دانشجویان در دو گروه قبل از آموزش اختلاف معنی داری نداشت. پس از آموزش میزان نگرش (p=0.02) و آگاهی (p=0.01) دانشجویان گروه مورد با گروه شاهد اختلاف معنی داری داشت.نتیجه گیری: باتوجه به اثر آموزش در بهبود نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری, لازم است در طرح درس پرستاری در ایران تجدید نظر شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی دولت آبادی، زهرا، فراهانی، بهناز، فشارکی، محمد، و نجفی زاده، کتایون. (1389). تاثیر آموزش در ارتباط با مرگ مغزی و اهدای عضو بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، 3(3)، 109-112. SID. https://sid.ir/paper/151572/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی دولت آبادی زهرا، فراهانی بهناز، فشارکی محمد، نجفی زاده کتایون. تاثیر آموزش در ارتباط با مرگ مغزی و اهدای عضو بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری. پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)[Internet]. 1389؛3(3):109-112. Available from: https://sid.ir/paper/151572/fa

    IEEE: کپی

    زهرا عباسی دولت آبادی، بهناز فراهانی، محمد فشارکی، و کتایون نجفی زاده، “تاثیر آموزش در ارتباط با مرگ مغزی و اهدای عضو بر نگرش و آگاهی دانشجویان پرستاری،” پرستاری مراقبت ویژه IRANIAN JOURNAL OF CRITICAL CARE NURSING (IJCCN)، vol. 3، no. 3، pp. 109–112، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151572/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا