Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,096
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,181
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط حافظه و زبان: تاثیر سطح مهارت و تجربه زبانی در یادآوری آزاد افراد دوزبانه

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف: با توجه به فرضیه نسبیت زبانی ورفیان در سال 1956 زبان بر تفکر تاثیر دارد که در این مطالعه هدف تعیین ارتباط بین حافظه و زبان است.روش: این پژوهش از نوع شبه تجربی و جامعه آماری شامل 1500 نفر دانشجوی دختر دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور شاهین دژ و زبان اصلی آزمودنی ها آذری بود بود. از میان آنها 100 نفر از افراد در دسترس دوزبانه فارس و آذری انتخاب شدند و به پرسشنامه سطح مهارت و تجربه زبانی ماریان, بلومنفلد و کاشانسکایا (2007) پاسخ دادند, سپس افراد با مهارت بالا و یکسان در دو زبان به عنوان افراد دوزبانه متوازن و افراد با مهارت متفاوت در دو زبان به عنوان افراد دوزبانه نامتوازن انتخاب و آزمون یادآوری آزاد در مورد آنها اجرا شد.یافته ها: نتایج نشان داد که تعامل معناداری بین زبان رمزگردانی و زبان بازیابی در آزمودنی های دوزبانه متوازن وجود دارد, ولی این تفاوت در گروه آزمودنی های نامتوازن معنادار نبود.نتیجه گیری: زمانی که زبان رمزگردانی و بازیابی یکسان باشد, میزان یادآوری در گروه آزمودنی های متوازن بیشتر از زمانی خواهد بود که دو زبان یکسان نباشد, یعنی وقتی زبان رمزگردانی و بازیابی در افراد دوزبانه یکسان باشد عملکرد حافظه بهتر از زمانی است که دو زبان یکسان نباشد. این امر حاکی از اثر تعدیل سطح مهارت و تجربه آزمودنی ها در دوزبان بر نتایج آزمون یادآوری است. به عبارت دیگر بافت زبان منجر به اثرات رمزگردانی اختصاصی می شود و عوامل مربوط به زبان در زمان یادآوری بر دسترسی پذیری حافظه تاثیرگذار است. لازم است این نکته در یادگیری و آزمون افراد دوزبانه در نظر گرفته شود, تا یادآوری مطالب تسهیل گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن، مریم، و زارع، حسین. (1390). ارتباط حافظه و زبان: تاثیر سطح مهارت و تجربه زبانی در یادآوری آزاد افراد دوزبانه. روان شناسی کاربردی، 5(3 (پیاپی 19))، 24-38. SID. https://sid.ir/paper/151685/fa

    Vancouver: کپی

    روشن مریم، زارع حسین. ارتباط حافظه و زبان: تاثیر سطح مهارت و تجربه زبانی در یادآوری آزاد افراد دوزبانه. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1390؛5(3 (پیاپی 19)):24-38. Available from: https://sid.ir/paper/151685/fa

    IEEE: کپی

    مریم روشن، و حسین زارع، “ارتباط حافظه و زبان: تاثیر سطح مهارت و تجربه زبانی در یادآوری آزاد افراد دوزبانه،” روان شناسی کاربردی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 24–38، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا