مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش: نقش معیارهای مختلف در تعامل با عزت نفس

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 116

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش آزمون الگوی ناهماهنگی شناختی معیارهای خود (استون و کوپر, 2001) بود که به منظور تبیین تناقضات موجود بین دیدگاه های مختلف درباره نقش «خود» در فرایندهای ناهماهنگی شناختی را انجام شد.روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی رشته روان شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در سال 1388 به تعداد 250 نفر بود. 150 نفر از آن ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با توجه به نمرات عزت نفس که به وسیله آزمون عزت نفس روزنبرگ ( 1965) سنجیده شد به دو گروه دارای عزت نفس بالا و پایین تقسیم گردیدند و سپس با توجه به فرضیه های پژوهش در 4 گروه آزمایشی و 1 گروه گواه گمارده شدند. این افراد با استفاده از پارادایم موافقت القاشده دچار ناهماهنگی شدند. سپس با توجه به پیش بینی های الگوی ناهماهنگی شناختی معیارهای خود, طی مداخله ای کوتاه چند خوداسنادی خنثی و مثبت برای آزمودنی ها قابل دستیابی شد در پایان میزان کاهش ناهماهنگی آن ها اندازه گیری شد.یافته ها: نتایج نشان داد در گروه هایی که خوداسنادی های خنثی برایشان قابل دستیابی شده بود, عزت نفس هیچ نقشی در کاهش ناهماهنگی نداشت. اما در بقیه گروه ها عزت نفس آزمودنی ها بر میزان کاهش ناهماهنگی آن ها اثرگذار بود.نتیجه گیری: این نتایج از پیش بینی های الگوی ناهماهنگی شناختی معیارهای خود پشتیبانی می کند, یعنی این الگو می تواند تناقض های بین دیدگاه های جدید درباره ناهماهنگی را تبیین کند. بدین ترتیب که در موقعیت های ناهماهنگی زا می توان با توجه به سطح عزت نفس افراد, تکالیف دربردارنده معیارهای شخصی یا هنجاری را ارایه کرد و زمینه کاهش ناهماهنگی و حل تعارض های ناشی از آن را فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    منصوری سپهر، روح اله، باقریان، فاطمه، و حیدری، محمود. (1390). ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش: نقش معیارهای مختلف در تعامل با عزت نفس. روان شناسی کاربردی، 5(1 (پیاپی 17))، 101-116. SID. https://sid.ir/paper/151714/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری سپهر روح اله، باقریان فاطمه، حیدری محمود. ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش: نقش معیارهای مختلف در تعامل با عزت نفس. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1390؛5(1 (پیاپی 17)):101-116. Available from: https://sid.ir/paper/151714/fa

    IEEE: کپی

    روح اله منصوری سپهر، فاطمه باقریان، و محمود حیدری، “ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش: نقش معیارهای مختلف در تعامل با عزت نفس،” روان شناسی کاربردی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 101–116، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151714/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button