مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 543 | صفحه پایان 559

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه هوش چندگانه گاردنر با اعتیاد به اینترنت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش­ آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 به­ تعداد 1200 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران, 200 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 و هوش های چندگانه گاردنر 1983 جمع آوری و جهت تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه هوش تجسمی-فضایی (256/0=β , 001/0=P), موسیقایی (168/0=β , 032/0=P) و درون فردی (235/0=β , 001/0=P) با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار؛ و رابطه هوش بین فردی (419/0-=β , 001/0=P) و منطقی-ریاضی (337/0-=β , 001/0=P) منفی و معنادار است. رابطه هوش جنبشی-جسمانی (152/0=β , 073/0=P), هوش طبیعت گرا (140/0-=β , 092/0=P) و زبانی-کلامی (004/0=β , 965/0=P) با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود. رابطه بین اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی منفی و معنادار بود (216/0-=β , 001/0=P). نتیجه گیری: از آن جا که می­ توان هوش بین فردی, منطقی-ریاضی را عامل بازدارنده اعتیاد به اینترنت محسوب کرد؛ پیشنهاد می شود اولیاء, مربیان, مسئولین و متخصصان آموزش پرورش, از همان آغاز ورود دانش­ آموزان به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی درس­ ها و فعالیت­ هایی را در برنامه آن­ ها بگنجانند که هوش بین فردی, منطقی-ریاضی دانش آموزان را ارتقاء و از این طریق اعتیاد به اینترنت را کاهش و پیشرفت تحصیلی آن­ ها را افزایش دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلهر، ندا، و احقر، قدسی. (1395). رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی. روان شناسی کاربردی، 10(4 (پیاپی 40) )، 543-559. SID. https://sid.ir/paper/151740/fa

    Vancouver: کپی

    کلهر ندا، احقر قدسی. رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛10(4 (پیاپی 40) ):543-559. Available from: https://sid.ir/paper/151740/fa

    IEEE: کپی

    ندا کلهر، و قدسی احقر، “رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی،” روان شناسی کاربردی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40) ، pp. 543–559، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151740/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button