مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تنیدگی زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش تنیدگی حرفه ای و تنیدگی زندگی مادران شاغل

صفحات

 صفحه شروع 427 | صفحه پایان 451

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنیدگی­ زدایی مبتنی بر ذهن­ آگاهی در کاهش تنیدگی حرفه­ ای و زندگی مادران شاغل بود. روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون, پس آزمون و جامعه آماری حدود 1000 مادر پرستار بیمارستان های دولتی رازی, الزهرا, پورسینا, امیرالمومنین, حشمت, 17 شهریور و شفا در شهر رشت در سال 93-1394 بود. از این جامعه 150 مادر که دارای فرزند 6 ساله بودند به روش نمونه گیری در دسترس و از بین آن­ ها ابتدا 30 مادر و درنهایت 24 مادر که واجد شرایط و ملاک­ های این پژوهش بودند انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنیدگی شغلی فیلیپ ال. رایس 1992 و تنیدگی والدینی ابیدین (1990) و برنامه آموزش تنیدگی زدایی مبتنی بر ذهن­ آگاهی کابات زین 1992 بود که طی دو ماه هفته­ ای 1 جلسه 90 دقیقه­ ای برای گروه آزمایشی اجرا شد. پرسشنامه­ ها در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری در مورد دو گروه اجرا و داده­ ها با استفاده از آزمون اندازه­ گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: یافته­ ها نشان داد آموزش تنیدگی­ زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش میزان تنیدگی حرفه­ ای (328/40=F و 001/0=P) و تنیدگی زندگی (94/49= F و 001/0=P) مادران پرستار مؤثر و هم چنین اثربخشی آن در دوره پیگیری یک ماهه پایدار مانده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می­ توان این روش درمانی را به­ عنوان شیوه­ ای کارآمد و موثر با قابلیت کاربرد وسیع در پیشگیری و کاهش علائم تنیدگی زندگی و شغلی مادران پرستار و مادران شاغل در سایر موسسه­ های و سازمان­ های پراسترس به­ کار برد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذری آستانه، حمیده، حاتمی، محمد، و هاشمی رزینی، هادی. (1395). اثربخشی آموزش تنیدگی زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش تنیدگی حرفه ای و تنیدگی زندگی مادران شاغل. روان شناسی کاربردی، 10(4 (پیاپی 40) )، 427-451. SID. https://sid.ir/paper/151743/fa

    Vancouver: کپی

    آذری آستانه حمیده، حاتمی محمد، هاشمی رزینی هادی. اثربخشی آموزش تنیدگی زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش تنیدگی حرفه ای و تنیدگی زندگی مادران شاغل. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛10(4 (پیاپی 40) ):427-451. Available from: https://sid.ir/paper/151743/fa

    IEEE: کپی

    حمیده آذری آستانه، محمد حاتمی، و هادی هاشمی رزینی، “اثربخشی آموزش تنیدگی زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش تنیدگی حرفه ای و تنیدگی زندگی مادران شاغل،” روان شناسی کاربردی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40) ، pp. 427–451، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151743/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button