مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرپذیری از تصورات قالبی جنسیتی در شغل گزینی: تمایز بین دانشجویان ریاضی فنی و علوم انسانی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 122

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش مقایسه تاثیرپذیری اهداف شغلی زنان و مردان گروه های ریاضی فنی و علوم انسانی از تصورات قالبی جنس- رشته شخصی و غیرشخصی بود. علاوه بر این, اهمیت جنس و همانندسازی گروه رشته ای ضمنی به عنوان تعدیل گرهای این اثرات آزمون شد.روش: روش پژوهش همبستگی بود. از میان 700 نفر دانشجویان سال سوم و بالاتر دوره کارشناسی علوم انسانی و ریاضی فنی دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران در سال 1389, 192 نفر (نیمی زن, نیمی از هر گروه رشته) با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. تصور قالبی و همانندسازی ضمنی با گروه رشته خود با استفاده از آزمون رایانه ای تداعی ضمنی گرینوالد, مک قی و شوارتز (1998) سنجیده شد. به علاوه, از آزمودنی ها در مورد اهمیت جنس و هدف شغلی شان سوال شد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون سلسله مراتبی به طور جداگانه در هر گروه رشته استفاده شد.یافته ها: در گروه ریاضی-فنی, تعامل جنس و همانندسازی گروه رشته ای تمایل به شغل گزینی در رشته فعلی را پیش بینی کرد, درحالی که در گروه علوم انسانی, تعامل سه راهه جنس و تصور قالبی شخصی و اهمیت جنس پیش بین آن بود. هر دو اثر در جهت مورد انتظار بود.نتیجه گیری: دانشجویان دو گروه رشته از نظر نوع تصور قالبی تاثیرگذار (غیرشخصی در ریاضی فنی در مقابل شخصی در علوم انسانی) و تعدیل گر اثر آن (همانندسازی گروه رشته ای در ریاضی فنی درمقابل اهمیت جنس در علوم انسانی) با یکدیگر متفاوتند. این یافته توسط دیرینه بودن حضور اکثریتی مردان در ریاضی فنی در مقابل اخیرتر بودن حضور اکثریتی زنان در علوم انسانی قابل تبیین است. نتایج این پژوهش در تشخیص دانشجویان آسیب پذیر و طراحی مداخلات با هدف کاهش اثرات منفی تصورات قالبی جنسیتی بر انتخاب های شغلی آنان کاربرد دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجات، پگاه، و حاتمی، جواد. (1391). تاثیرپذیری از تصورات قالبی جنسیتی در شغل گزینی: تمایز بین دانشجویان ریاضی فنی و علوم انسانی. روان شناسی کاربردی، 6(2 (پیاپی 22))، 107-122. SID. https://sid.ir/paper/151759/fa

    Vancouver: کپی

    نجات پگاه، حاتمی جواد. تاثیرپذیری از تصورات قالبی جنسیتی در شغل گزینی: تمایز بین دانشجویان ریاضی فنی و علوم انسانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(2 (پیاپی 22)):107-122. Available from: https://sid.ir/paper/151759/fa

    IEEE: کپی

    پگاه نجات، و جواد حاتمی، “تاثیرپذیری از تصورات قالبی جنسیتی در شغل گزینی: تمایز بین دانشجویان ریاضی فنی و علوم انسانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 22)، pp. 107–122، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151759/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button