Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,957
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,609
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: پژوهش شناسایی اهمیت ابعاد خودکارآمدی اجتماعی, تحصیلی, هیجانی و جسمانی با افسردگی در دوره های متفاوت نوجوانی در دختر و پسر است.روش: پژوهش توصیفی و همبستگی و آزمودنی های پژوهش 946 دانش آموزان (471 دختر و 475 پسر) مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 83-84 است که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه افسردگی کودک (CDI, کوواکس, 1992), پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (موریس, 2002) و پرسشنامه خودکارآمدی جسمانی (رایکمن و همکاران, 1982) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل رگرسیون خطی و همبستگی استفاده شد.یافته ها: نشان داد که همبستگی نمره کلی خودکارآمدی و خودکارآمدی اجتماعی, تحصیلی, هیجانی و جسمانی با نمره افسردگی منفی است. به علاوه خودکارآمدی جسمانی در ایجاد نشانه های افسردگی در پسران اوایل, اواسط و اواخر نوجوانی و دختران اوایل و اواسط نوجوانی تاثیرگذار است. خودکارآمدی تحصیلی در پسران و دختران همه سنین, نقش معناداری در ایجاد افسردگی دارد. خودکارآمدی اجتماعی در ایجاد افسردگی نوجوانان معنادار نیست و خودکارآمدی هیجانی تنها در ایجاد افسردگی در دختران اوایل نوجوانی معنادار است.نتیجه گیری: سطوح خودکارآمدی با نمرات افسردگی رابطه معکوس و خودکارآمدی تحصیلی, بالاترین همبستگی را با افسردگی دارد. خودکارآمدی تحصیلی و جسمانی به ترتیب بهترین و خودکارآمدی اجتماعی کمترین بروز افسردگی در نوجوانان سنین مختلف هستند و خودکارآمدی هیجانی تنها در دختران سنین اواخر نوجوانی پیش بینی کننده بروز افسردگی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طهماسیان، کارینه، و اناری، آسیه. (1388). رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. روان شناسی کاربردی، 3(1 (پیاپی 9))، 84-94. SID. https://sid.ir/paper/151784/fa

Vancouver: کپی

طهماسیان کارینه، اناری آسیه. رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1388؛3(1 (پیاپی 9)):84-94. Available from: https://sid.ir/paper/151784/fa

IEEE: کپی

کارینه طهماسیان، و آسیه اناری، “رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان،” روان شناسی کاربردی، vol. 3، no. 1 (پیاپی 9)، pp. 84–94، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151784/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا