مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی تأییدی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 294

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1395 به تعداد 49421 نفر بود که از میان آن ها به روش نمونه برداری چندمرحله ای تصادفی, 120 دانش آموز در مرحله اول و 450 دانش آموز در مرحله دوم از مناطق یک, دو, چهار, پنج, هفت, دوازده, پانزده, بیست و دو, و از هر منطقه دو دبیرستان شامل توحید, حسنیه, ایران, خواجه عبدالله انصاری, امام جعفر صادق, علوی اسلامی, حضرت فاطمه, الزهراء, حضرت زهرا و سجادیه انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999), پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران, گوئتز, تیتز و پری (2002) و معدل تحصیلی دانش آموزان بود. پس از کنار گذاشتن 25 پرسشنامه مخدوش و 2 آزمودنی پرت, داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. یافته ها: یافته های مربوط به روایی سازه مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی نشان داد ضریب همبستگی مؤلفه های مهارت های خواندن/زبان, مهارت های ریاضی, مهارت های تفکر انتقادی, مهارت های بین فردی, دلمشغولی تحصیلی, انگیزش و مهارت های مطالعه با هیجان تحصیلی منفی به ترتیب 446/0-, 527/0-, 358/0-, 321/0-, 463/0-, 445/0-و 275/0 و با هیجان تحصیلی مثبت به ترتیب 283/0, 350/0, 346/0, 288/0, 415/0, 480/0 و 374/0 در سطح 001/0 معنی دار است. نتیجه گیری: پرسشنامه شایستگی تحصیلی از اعتبار و روایی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن در جهت سنجش شایستگی تحصیلی دانش آموزان دختر نوجوان و همچنین بررسی میزان شیوع هیجان های منفی در آن ها و درمان استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده شایسته، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه، و میرهاشمی، مالک. (1396). ساختار عاملی تأییدی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر نوجوان. روان شناسی کاربردی، 11(2 (پیاپی 42) )، 275-294. SID. https://sid.ir/paper/151792/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده شایسته، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، میرهاشمی مالک. ساختار عاملی تأییدی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر نوجوان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛11(2 (پیاپی 42) ):275-294. Available from: https://sid.ir/paper/151792/fa

    IEEE: کپی

    سیده شایسته موسوی، خدیجه ابوالمعالی الحسینی، و مالک میرهاشمی، “ساختار عاملی تأییدی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر نوجوان،” روان شناسی کاربردی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 42) ، pp. 275–294، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button