مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,353
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه شناسی رهیافت های تلفیقی در طراحی برنامه های درسی و دلالت های کاربردی آن برای رشته اقتصاد

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 85

چکیده

 در گذشته, فلسفه آموزش و رویکردهای برنامه ریزی درسی صرفا به انتقال مجموعه ای از دانشی سازمان یافته یا ایجاد و ارتقای نظام ارزشی حاکم بر رفتارهای فرد و جامعه محدود می شد, به طوریکه طی چندین قرن و با کوشش های دانشگاه ها و مراکز جدید اغلب رشته های علمی از جمله اقتصاد, برنامه های درسی تخصصی و تک رشته ای به وجود آمد. اما امروزه, فلسفه آموزش و رویکردهای برنامه ریزی درسی را توسعه داده اند و از روش هایی جدید استفاده می کنند. در این روش ها, در فراسوی ساختار یک سویه نگر رشته های تخصصی, واقعیت ها و نیازهای دنیای جدید را جست وجو می کنند و جزئی نگری و محدودیت های تخصصی شدن و تقسیم علوم را, که در دهه های اخیر رایج بوده است, نقد می کنند. می توان این جریان را, «تلفیقی» یا «غیررشته ای» که در حوزه طراحی برنامه های درسی در رویکردهای به اصطلاح تجلی یافته است, در انواع رویکردهای درون رشته ای موازی, رویکرد میان رشته ای, رویکرد چندرشته ای, رویکرد چندرشته ای متقاطع, رویکرد چندرشته ای متکثر و رویکرد فرارشته ای, در سه نوع افقی, قائم و مورب گونه شناسی کرد.این مهم انکارناپذیر است که مسایل اقتصادی چندوجهی و چندبعدی است و دانش اقتصاد ماهیتا, دانشی تلفیقی از چند حوزه معرفتی علوم اقتصادی, جامعه شناسی, تاریخ, فلسفه, روان شناسی, حقوق و مباحث اخلاقی و هنجاری دینی است. با توجه به این نکته, پرواضح است که اولا, طراحی های آموزشی و برنامه های درسی این رشته نمی تواند فارغ از مباحث برنامه ریزی تلفیقی باشد. ثانیا, بلاشک بهره مندی از ظرفیت ها و یافته های علمی و تجارب آموزشی این رویکردها می تواند سرعت تحول و نوآوری در برنامه های آموزشی را افزایش دهد و بالتبع, سرمایه های انسانی آن را مضاعف کند و توانمندی و کارآمدی این دانش را برای مواجهه با مسایل علمی ارتقا دهد. در این مقاله, در پی آن هستیم که ضمن معرفی این رهیافت ها, با طراحی نمونه هایی, امکان و دلالت های عملی استفاده از رهیافت های تلفیقی را در طراحی برنامه های درسی رشته اقتصاد و گرایش های تخصصی در مقاطع تکمیلی آن نشان دهیم؛ انشااله.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پیغامی، عادل، و تورانی، حیدر. (1388). گونه شناسی رهیافت های تلفیقی در طراحی برنامه های درسی و دلالت های کاربردی آن برای رشته اقتصاد. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(1 (پیاپی 5))، 57-85. SID. https://sid.ir/paper/152474/fa

Vancouver: کپی

پیغامی عادل، تورانی حیدر. گونه شناسی رهیافت های تلفیقی در طراحی برنامه های درسی و دلالت های کاربردی آن برای رشته اقتصاد. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1388؛2(1 (پیاپی 5)):57-85. Available from: https://sid.ir/paper/152474/fa

IEEE: کپی

عادل پیغامی، و حیدر تورانی، “گونه شناسی رهیافت های تلفیقی در طراحی برنامه های درسی و دلالت های کاربردی آن برای رشته اقتصاد،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 5)، pp. 57–85، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152474/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button