مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,242
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,128
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 61

چکیده

 پدیده بازارهای سنتی سنندج, مجموعه ای کامل و پیچیده از فعالیت های اقتصادی, فرهنگی و اجتماعی است. با وجود این پیچیدگی ها, میان وجوه مختلف بازار و نوع ساختار بنا و معماری آن, به تدریج و با گذشت زمان هماهنگی معقولی برقرار است. لذا به نظر میرسد این پدیده در بردارنده ساختارهای ارزشمند اما پنهانی است که فهم آنها صرفا در یک تعامل سازنده با فضا و کاربران و ساکنان آن امکان پذیر است. هدف پژوهش حاضر آن است که با نگاهی پدیدارشناسانه و با تکیه بر دیدگاه فیلسوفانی همچون گادامر و هایدگر, پدیده بازار سنتی سنندج را, آنگونه که در تجربه مخاطبان و ساکنان بازار نمایان میشود, تبیین نماید. روش انجام پژوهش به صورت پدیدارشناسی هرمنوتیک است که در آن از مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته, با یازده نفر از کسبه و کاربران بازار, استفاده شده است. در پایان, نوزده افق معنایی جدید از پدیده بازار سنتی سنندج پدیدار شده است. تجاوز به راسته اصلی گذر از طرف کسبه به عنوان یک رفتار اصیل, کارکرد ارتباطی و گذری بازار, عجین شدن مفهوم بازار با حادثه تاریخی ساخته شدن خیابان انقلاب, راحتی و خودمانی بودن ارتباطات داخل بازار و نامفهومی گذر طبیعی زمان در بازار به دلیل ساختار کالبدی آن از جمله نتایج مهم پژوهش حاضر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فارسی محمدی پور، علیرضا، و طالبی، منیب. (1394). مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 7(3 (پیاپی 27))، 27-61. SID. https://sid.ir/paper/152558/fa

    Vancouver: کپی

    فارسی محمدی پور علیرضا، طالبی منیب. مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1394؛7(3 (پیاپی 27)):27-61. Available from: https://sid.ir/paper/152558/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا فارسی محمدی پور، و منیب طالبی، “مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 7، no. 3 (پیاپی 27)، pp. 27–61، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا