مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

909
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده، برونی سازی شده و بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین نشانه های «ترسیم خود» در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار به اجرا درآمده استروش: برای شناسایی 30 دانش آموز درونی سازی شده, 30 دانش آموز برونی سازی شده و 30 دانش آموز بهنجار, با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند, تعداد 4000 فرم سیاهه رفتاری کودک در 34 دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزیع گشت و از میان فرم های تکمیل شده n=90 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. آزمون «ترسیم خود» بصورت انفرادی بر روی گروه های نمونه به اجرا درآمد و نقاشی های جمع آوری شده بر اساس جدولی متشکل از 150 نشانه ترسیمی مورد تفسیر قرار گرفت.یافته ها: آزمون خی دو نشان داد که فراوانی ترسیم 11 نشانه از جمله: ترسیم در پایین صفحه یا در حاشیه آن, عدم ترسیم موها, ترسیم تنه به شکل مربع مستطیل و غیره در کودکان درونی سازی شده و 11 نشانه از جمله: ترسیم سر بزرگ, ارزنده سازی موها, ترسیم دست ها به شکل کمان رو به پایین و غیره در کودکان برونی سازی شده بطور معنادار بالا بوده است.نتیجه گیری: نشانه ها بیانگر نمادهای ناارزنده سازی خود, پایین بودن اعتماد به نفس و بازداری در گروه درونی سازی شده و نمادهای ارزنده سازی خود و تمرکز بر خویشتن در گروه برونی سازی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی مطلق، مونا، عابدین، علیرضا، و حیدری، محمود. (1388). تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار. روان شناسی بالینی، 1(1)، 19-34. SID. https://sid.ir/paper/152767/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی مطلق مونا، عابدین علیرضا، حیدری محمود. تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار. روان شناسی بالینی[Internet]. 1388؛1(1):19-34. Available from: https://sid.ir/paper/152767/fa

    IEEE: کپی

    مونا مرادی مطلق، علیرضا عابدین، و محمود حیدری، “تعیین نشانه های ترسیم خود در نقاشی سه گروه از کودکان دارای مشکلات درونی سازی شده, برونی سازی شده و بهنجار،” روان شناسی بالینی، vol. 1، no. 1، pp. 19–34، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152767/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button