Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,976
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,051
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر دانش آموزان در شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 174

چکیده

 برای زیستن در جهان کنونی به سواد رسانه ای نیاز داریم. با توجه به اهمیت سواد رسانه ای, کشورهای مختلف, آموزش های لازم را از مدارس آغاز کرده اند. بر این اساس, در پژوهش حاضر, اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر دانش آموزان شهر کرمان بررسی شده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی و با نمونه گیری خوشه ای و انتخاب گروه های آزمایش و کنترل, هر کدام شامل 120 دانش آموز پسر دبیرستانی در شهر کرمان انجام گرفت و دوره آموزشی برای گروه آزمایش طی یک ترم به اجرا درآمد.بر اساس نتایج, میانگین نمره کلی سواد رسانه ای دانش آموزان در هر دو گروه آزمایشی و کنترل, در پیش آزمون 2.2 از 5 بوده که در سطح «ضعیف» قرار داشت. با اجرای دوره آموزش, میانگین نمره سواد رسانه ای, دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل, با 99 درصد اطمینان افزایش یافت و به 3.65, یعنی سطح «خوب» رسید. میانگین نمره دانش آموزان گروه آزمایش درتوانایی های سواد رسانه ای یعنی, توانایی استفاده از رسانه, تجزیه و تحلیل, تولید و ارسال پیام های رسانه ای و تفکر انتقادی نیز پس از اجرای دوره آزمایشی به طور معناداری افزایش یافت. از این رو می توان گفت که آموزش سواد رسانه ای بر میزان و سطح توانایی های مرتبط با سواد رسانه ای در دانش آموزان موثر است و توسعه آن در مدارس ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده، عباس. (1396). اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر دانش آموزان در شهر کرمان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 24(4 (پیاپی 92) )، 153-174. SID. https://sid.ir/paper/152887/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده عباس. اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر دانش آموزان در شهر کرمان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1396؛24(4 (پیاپی 92) ):153-174. Available from: https://sid.ir/paper/152887/fa

    IEEE: کپی

    عباس تقی زاده، “اثربخشی آموزش سواد رسانه ای بر دانش آموزان در شهر کرمان،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 24، no. 4 (پیاپی 92) ، pp. 153–174، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا