Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,296
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رسانه، هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر که به شیوه اسنادی صورت گرفته, مطالعه و بررسی ارتباط بین دو متغیر «رسانه» و «الگوی رفتار مصرفی کنشگران/ مخاطبان» در جامعه است. در این خصوص باید به این پرسش ها پاسخ داده شود که آیا رسانه ها صرفا بازتاب دهنده نیازهای مخاطبان خود هستند یا نقشی تعیین کننده در تولید و بازتولید این نیازها دارند؟ در مقابل, نیازهای مخاطبان چگونه محتوای رسانه را تحت تاثیر قرار می دهد؟ در مقاله حاضر, تلاش شده است ضمن نقد و بررسی رویکردهای نظری موجود در باب تاثیر رسانه بر الگوی مصرفی کنشگران/ مخاطبان, مدل تحلیلی متفاوتی بر مبنای نظریه سازه انگاری ارایه شود که بر اساس آن, رفتار مصرفی کنشگران, مبتنی بر برداشتی است که از «هویت» خود دارند. به عبارت دیگر, افراد با توجه به تعریفی که از موقعیت و هویت اجتماعی خود دارند, سبک مصرفی خاصی را متناسب با آن برمی گزینند, و در این میان, «رسانه» در تعریف این موقعیت و صورت بندی آن هویت, نقشی اساسی ایفا می کند. بنابراین در مدل ارایه شده برای تبیین رابطه «هویت», «رسانه» و «الگوی مصرف» این سه عامل در مثلثی تعاملی قرار می گیرند که هر یک از اضلاع آن, همزمان, مقوم دو ضلع دیگر و متاثر از آنهاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی، محمدحسن، و عسگریان، محسن. (1389). رسانه, هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 17(2 (پیاپی 62))، 31-49. SID. https://sid.ir/paper/152903/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی محمدحسن، عسگریان محسن. رسانه, هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1389؛17(2 (پیاپی 62)):31-49. Available from: https://sid.ir/paper/152903/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن شیخ الاسلامی، و محسن عسگریان، “رسانه, هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 17، no. 2 (پیاپی 62)، pp. 31–49، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152903/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا