مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتماد اجتماعی و توسعه گردشگری

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 70

کلیدواژه

گردشگری (توریسم)Q3
گردشگر (توریست)Q3

چکیده

 برنامه های مربوط به اوقات فراغت و توریسم به عنوان پدیده اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی مهمی تلقی می شوند. امروزه سیاحت و گردشگری به عنوان فعالیتی فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف شناخته شده است. برخی صاحبنظران عقیده دارند که گردشگری به منزله نیروی محرک توسعه اقتصادی کشورهاست. با توجه به اهمیت گردشگری, هدف اصلی این مقاله تبیین جایگاه اعتماد گردشگران خارجی نسبت به ایرانیان در توسعه صنعت گردشگری است. در این تحقیق شاخص عینی سنجش توسعه گردشگری, میزان تمایل مجدد گردشگران خارجی برای سفر مجدد به ایران است. برای رسیدن به اهداف تحقیق از دو روش اسنادی (با مطالعه پیشینه و مبانی نظری تحقیق) و میدانی (پیمایشی) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران خارجی از پنج قاره جهان تشکیل می دهند که با اهداف اقتصادی, اجتماعی, سیاسی, علمی, فرهنگی و تفریحی به ایران مسافرت کرده اند. تعداد 384 گردشگر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای سنجش اعتماد از سه معرف "صداقت", "تعهد" و "پذیرش" استفاده شده است. طبق نتایج 86 % از گردشگران دارای اعتماد متوسط رو به بالا به مردم ایران هستند و در ضمن 95% دارای تمایل متوسط رو به بالا برای سفر مجدد به ایران هستند. ضریب همبستگی بین دو متغیر اعتماد گردشگران و تمایل به سفر مجدد, همبستگی قابل ملاحظه (r=0.60 و سطح معنی داری بسیار بالا (P=0.000 مشاهده می شود و چون این ضریب مثبت است, بیانگر وجود رابطه مستقیم میان این دو متغیر است. با توجه به مقدار ضریب تعیین (R2=0.36) حدود 36 درصد از تغییرات تمایل به سفر مجدد گردشگران توسط اعتماد آنان به ایرانیان قابل تبیین است. بنابراین, هرچه میزان اعتماد گردشگران نسیت به مردم ایران بالا رود, تمایل گردشگران به سفر مجدد به ایران نیز افزایش می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هزارجریبی، جعفر، و نجفی، ملک محمد. (1389). اعتماد اجتماعی و توسعه گردشگری. مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، 2(7)، 53-70. SID. https://sid.ir/paper/153019/fa

    Vancouver: کپی

    هزارجریبی جعفر، نجفی ملک محمد. اعتماد اجتماعی و توسعه گردشگری. مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای[Internet]. 1389؛2(7):53-70. Available from: https://sid.ir/paper/153019/fa

    IEEE: کپی

    جعفر هزارجریبی، و ملک محمد نجفی، “اعتماد اجتماعی و توسعه گردشگری،” مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، vol. 2، no. 7، pp. 53–70، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153019/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button