مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیده تسهیل یادگیری در سطوح مختلف مهارت تردستی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 117

چکیده

 با وجود این که ساختار مغز انسان امروزی تفاوت چندانی نسبت به نسل های پیشین خود ندارد, به نظر می رسد که هر نسل انسان نسبت به نسل پیش از خود با سرعت بیشتری می آموزد. پدیده تسهیل یادگیری نه تنها بر انتقال یادگیری از یک نسل به نسل دیگر تکیه دارد, بلکه معتقد است که در صورت وجود تشابهاتی از قبیل نژاد, سن, جنس, طبقه اجتماعی, در بین یک نسل نیز بدون وجود هیچ گونه ارتباطی, یادگیری قابل انتقال می باشد؛ یعنی پس از آموزش یک گروه, گروه متجانس دیگر با گروه اول, بیشتر مستعد یادگیری می شود. هدف از پژوهش حاضر, بررسی پدیده تسهیل یادگیری در سطوح ساده تا پیچیده مهارت تردستی در یک نسل و بین 3 گروه بود. 353 دانشجو در سه گروه تقسیم شدند. گروه اول, فقط به تماشای یک فیلم پرداخته و به مدت 50 دقیقه در هر سطح تمرین کردند. گروه دوم علاوه بر تماشای فیلم و دریافت توضیحات مربوطه, 50 دقیقه به کمک پژوهشگر تمرین کردند. گروه سوم, مانند گروه اول تنها به مشاهده یک فیلم آموزشی پرداختند و 50 دقیقه تمرین کردند. سپس مهارت تردستی هر گروه به واسطه متغیرهای معین شده توسط پژوهشگر مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها به کمک روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبیLSD  تحلیل شدند. نتایج, نشان داد که گروه 2 که آموزش کامل دیده بودند, از دو گروه 1 و 3 مهارت را به طور معناداری بهتر آموختند. همچنین, گروه 3 نسبت به گروه 1 به طور معناداری مهارت را بیشتر یاد گرفتند. تفاوت بین گروه 2 و 3 معنادار نبود به این معنی که در افراد گروه 3 پس از یادگیری گروه دوم, پدیده تسهیل یادگیری حادث شده و آنها مهارت را توانستند همانند گروه 2 یاد بگیرند. تفاوت معنادار گروه 1 و 3 به این معنی است که یادگیری در گروه 2, یادگیری در گروه 3 را تسهیل کرده است. بنابراین, آموزش یک گروه به تسهیل یادگیری در گروه متجانس دیگر منجر می گردد که این پدیده توسط قانون رزونانس توصیف می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صنعت کاران، افسانه، نمازی زاده، مهدی، اصلانخانی، محمدعلی، ایروانی، محمود، و زارعین دولاب، سعید. (1387). پدیده تسهیل یادگیری در سطوح مختلف مهارت تردستی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 3(3 (مسلسل 11))، 101-117. SID. https://sid.ir/paper/154069/fa

    Vancouver: کپی

    صنعت کاران افسانه، نمازی زاده مهدی، اصلانخانی محمدعلی، ایروانی محمود، زارعین دولاب سعید. پدیده تسهیل یادگیری در سطوح مختلف مهارت تردستی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛3(3 (مسلسل 11)):101-117. Available from: https://sid.ir/paper/154069/fa

    IEEE: کپی

    افسانه صنعت کاران، مهدی نمازی زاده، محمدعلی اصلانخانی، محمود ایروانی، و سعید زارعین دولاب، “پدیده تسهیل یادگیری در سطوح مختلف مهارت تردستی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 3، no. 3 (مسلسل 11)، pp. 101–117، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154069/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button