مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 128

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی انجام شد. بدین منظور 293 نفر از دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهای یادگیری پنتریچ و همکاران (M.S.L.Q) و سبک های حل مساله کسیدی و لانگ در مورد آنان اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون, آزمون T مستقل و رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی و تی مستقل نشان داد که: 1. بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. 2. از بین سبک های حل مساله فقط رابطه سبک خلاق با پیشرفت تحصیلی معنادار است. 3- بین انواع راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله خلاق, اعتماد و گرایش ارتباط مثبت و برعکس با سبک درمانده رابطه منفی و معنادار وجود دارد. سبک های کنترل و اجتناب نیز هیچ گونه رابطه ای با راهبردهای یادگیری نشان ندادند. 4. بین جنسیت و راهبردهای یادگیری به جز در راهبرد خود نظم دهی فراشناختی تفاوت معناداری مشاهده نشد. 5. دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی از راهبردهای یادگیری استفاده می کنند. 6. در نحوه استفاده از سبک های حل مساله تفاوتی بین دانشجویان علوم انسانی و فنی- مهندسی وجود ندارد. 7. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که راهبرد بسط دهی و سبک حل مساله خلاق پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی می باشند. در کل راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله 5.8 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زارعی، حیدرعلی، و مرندی، احمد. (1390). ارتباط راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 6(3 (مسلسل 23))، 109-128. SID. https://sid.ir/paper/154099/fa

Vancouver: کپی

زارعی حیدرعلی، مرندی احمد. ارتباط راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛6(3 (مسلسل 23)):109-128. Available from: https://sid.ir/paper/154099/fa

IEEE: کپی

حیدرعلی زارعی، و احمد مرندی، “ارتباط راهبردهای یادگیری و سبک های حل مساله با پیشرفت تحصیلی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 6، no. 3 (مسلسل 23)، pp. 109–128، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154099/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button