مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 168

چکیده

 این پژوهش توصیفی- همبستگی با هدف بررسی رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان انجام پذیرفت. 346 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز و مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-1388, به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه سبک های یادگیری کلب و فرم 60 سژالی پرسش نامه شخصیتی NEO و پرسش نامه نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه شیوه گام به گام با نرم افزار 11.5 SPSS تجزیه و تحلیل شد. شیوه شناختی مفهوم سازی انتزاعی (b=0.26) و سه عامل شخصیتی روان نژندگرائی (b=-0.74), انعطاف پذیری (b=1.03) و باوجدان بودن (b=0.62), 39 درصد از تغییرات نگرش تفکر انتقادی را پیش بینی می کنند (P<0.01). بین برون گرائی (r= 0.36), انعطاف پذیری (r= 0.33), باوجدان بودن (r= 0.44), و دلپذیربودن (r= 0.30) و روان نژندگرائی (r= -0.42) با نگرش تفکر انتقادی رابطه وجود داشت (P<0.01). بین روان نژندگرایی و دو شیوه شناختی تجربه عینی و مشاهده تاملی همبستگی مثبت وجود داشت (0.05 و (P<0.01, این رابطه با آزمایش گری فعال و مفهوم سازی انتزاعی منفی بود (P<0.05). بین برونگرایی و تجربه عینی همبستگی منفی وجود داشت (P<0.05), این رابطه با شیوه آزمایش گری فعال مثبت بود (P<0.01). بین با وجدان بودن و شیوه مشاهده تاملی همبستگی منفی وجود داشت (P<0.05), ولی این رابطه با آزمایش گری فعال مثبت بود (P<0.01). بین انعطاف پذیری و آزمایش گری فعال رابطه منفی وجود داشت (P<0.05). بین سبک های یادگیری و عوامل روان نژندگرایی, برون گرایی, دلپذیربودن و باوجدان بودن رابطه وجود داشت (0.05 و(P<0.01 .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلطان قرایی، خلیل، و علایی، پروانه. (1390). رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 6(3 (مسلسل 23))، 147-168. SID. https://sid.ir/paper/154103/fa

    Vancouver: کپی

    سلطان قرایی خلیل، علایی پروانه. رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛6(3 (مسلسل 23)):147-168. Available from: https://sid.ir/paper/154103/fa

    IEEE: کپی

    خلیل سلطان قرایی، و پروانه علایی، “رابطه شیوه های شناختی یادگیری و پنج عامل بزرگ شخصیت با نگرش تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 6، no. 3 (مسلسل 23)، pp. 147–168، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154103/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button