مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,161
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,018
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجار یابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 101

چکیده

 هدف این پژوهش, ساخت و هنجار یابی پرسشنامه سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 88ـ1387 تشکیل می داد. از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 635 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش (پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن با سه مولفه مساله مدار, هیجان مدار و اجتناب مدار) با 49 پرسش با طیف لیکرتی چهار درجه ای بر مبنای نظریه های فروید, لازاروس و فولکمن, بلاکر و سایرین تدوین شد. ضریب اعتبار این ابزار با استفاده از روش آلفای کرانباخ80 . به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس مورد بررسی قرارگرفت. نتیجه این تحلیل نشان دادکه هر یک از مولفه های پرسشنامه به ترتیب 51, 47 و 52 درصد واریانس سازه مورد مطالعه را تبیین می کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1- پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است. 2- برای سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس جدول نرم به صورت نمره T و رتبه درصدی برای هریک از مولفه ها و برای زنان و مردان تنظیم شد. از این ابزار می توان در برنامه ریزی درمان برای مراجعان در مواجهه با محرک های استرس زا استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضاخانی، سیمین دخت. (1390). ساخت و هنجار یابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 6(2 (مسلسل 22))، 83-101. SID. https://sid.ir/paper/154136/fa

Vancouver: کپی

رضاخانی سیمین دخت. ساخت و هنجار یابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛6(2 (مسلسل 22)):83-101. Available from: https://sid.ir/paper/154136/fa

IEEE: کپی

سیمین دخت رضاخانی، “ساخت و هنجار یابی پرسشنامه راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 6، no. 2 (مسلسل 22)، pp. 83–101، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154136/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا