مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,806
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

809
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ساختار هدف های ادراک شده کلاس، راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 110

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی نقش ساختار هدف های ادراک شده کلاس, راهبردهای انگیزشی (هدف های پیشرفت و خودکارآمدی) و راهبردهای یادگیری شناختی (مرور ذهنی, بسط دهی و سازمان دهی) در پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی انجام شد. جامعه این پژوهش همه دانش آموزان پایه سوم رشته های نظری دبیرستان های دولتی شهرستان ورامین بود. برای انجام این پژوهش 200 دانش آموز (112 دختر و 88 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامه ساختار هدف های ادراک شده کلاس (میگلی و همکاران, 1997), پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و همکاران, 1991) و پرسشنامه هدف های پیشرفت (الیوت و مک گریگور, 2001) را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد که هدف تبحرگرا, خودکارآمدی و مرور ذهنی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و هدف اجتناب از عملکرد با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشتند. خودکارآمدی, هدف اجتناب از عملکرد و هدف تبحرگرا در یک مدل توانستند 42 درصد از واریانس پیشرفت زبان انگلیسی را پیش بینی کنند و نیز سهم خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی بیش از سایر متغیرها بود. بخشی از یافته های پژوهش حاضر با پژوهش قبلی همسو بود. تلویحات نظری یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عاشوری، جمال، عرب سالاری، زهرا، عاشوری، محمد، رستمان، حسن، و جلیل آبکنار، سیده سمیه. (1391). نقش ساختار هدف های ادراک شده کلاس, راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 7(3 (مسلسل 27))، 97-110. SID. https://sid.ir/paper/154207/fa

    Vancouver: کپی

    عاشوری جمال، عرب سالاری زهرا، عاشوری محمد، رستمان حسن، جلیل آبکنار سیده سمیه. نقش ساختار هدف های ادراک شده کلاس, راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1391؛7(3 (مسلسل 27)):97-110. Available from: https://sid.ir/paper/154207/fa

    IEEE: کپی

    جمال عاشوری، زهرا عرب سالاری، محمد عاشوری، حسن رستمان، و سیده سمیه جلیل آبکنار، “نقش ساختار هدف های ادراک شده کلاس, راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری شناختی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 7، no. 3 (مسلسل 27)، pp. 97–110، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا