مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,017
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,001
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 34

چکیده

 پژوهش حاضر درجهت تقویت مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی کارکنان شاغل در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. تعداد 61 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد ده اداره ازمناطق 21 گانه به صورت چند مرحله ای انتخاب و پرسش نامه های فرهنگ سازمان و مدیریت دانش هر یک با اعتبار a=0.95 روی افراد گروه نمونه اجرا گردید. با استفاده ازمدل t تک گروهی میزان هریک از متغیرهای فرهنگ سازمان (فرهنگ قومی, فرهنگ ادهوکراسی, فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) در جامعه مورد مطالعه بیش از حد متوسط و بالا و متغیرهای مدیریت دانش (خلق دانش, تسهیم دانش و انتقال دانش) در حد متوسط ارزیابی گردید. استفاده از مدل فریدمن نشان داد در جامعه مورد مطالعه متغیرهای فرهنگ قومی, فرهنگ سلسله مراتبی, فرهنگ بازار, و فرهنگ ادهوکراسی به ترتیب رتبه های 1 تا 4 و متغیرهای خلق دانش, کاربرد دانش و تسهیم دانش در رتبه های 1 تا 3 هستند. اجرای مدل همبستگی بنیادی نشان داد متغیرهای فرهنگ بازار و تجربه خدمتی اثر منفی در مدیریت دانش دارد. به این معنا اگر مدیری نسبتا مسن, بدون تجربه خدمتی, با فرهنگ سلسله مراتبی بسیار بالا باشد, مناسب ترین ترکیب مدیریت دانش, ترکیب خلق دانش بسیار بالا, تسهیم دانش بالا, و کاربرد دانش متوسط است. نتایج حاصل از اجرای مدل هم خوانی مجذورکای نشان داد بین متغیر تحصیلات با متغیرهای فرهنگ قومی, فرهنگ ادهوکراسی, فرهنگ سلسله مراتبی, فرهنگ سازمان و مدیریت دانش به مفهوم کلی رابطه وجود دارد, و برای تعیین جهت رابطه از مدل رگرسیون هم زمان استفاده, و نتیجه نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمان, فرهنگ قومی, فرهنگ ادهوکراسی, فرهنگ سلسله مراتبی و تحصیلات رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفیb این رابطه معکوس است, یعنی با افزایش سطح تحصیلات متغیرهای ذکر شده کاهش می یابد. مدیریت دانش نیز با تحصیلات رابطه دارد. بین مولفه های مدیریت دانش با ویژگی های فردی رابطه مشاهده نگردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکرامی، محمود، و نعیمی مجد، آرزو. (1392). توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 8(3 (مسلسل 31))، 19-34. SID. https://sid.ir/paper/154223/fa

    Vancouver: کپی

    اکرامی محمود، نعیمی مجد آرزو. توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1392؛8(3 (مسلسل 31)):19-34. Available from: https://sid.ir/paper/154223/fa

    IEEE: کپی

    محمود اکرامی، و آرزو نعیمی مجد، “توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 8، no. 3 (مسلسل 31)، pp. 19–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button