مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الزام ها و پیامدهای اجتماعی برنامه درسی پاسخگو در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه های دولتی اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 76

چکیده

 نظام آموزش عالی نهادی اجتماعی است که از دیر باز برای انجام سه رسالت آموزش, پژوهش و خدمات پدید آمده و در سال های اخیر رسالت های جدیدی از جمله کار آفرینی نیز به آن افزوده شده است. در بین تمامی عناصر و خرده نظام های آموزش عالی, از برنامه های درسی به عنوان مهم ترین عنصر و به منزله قلب این نظام یاد می شود زیرا بنیادی ترین ابزار فراهم آورنده دانش, تجربه و مهارت های دانشجویان برای عرضه خدمات به جامعه است. برنامه درسی که بتواند آرمان ها و رسالت های دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی را برای رفع نیازهای فردی (دانشجویان), سازمانی (دانشگاه) و اجتماعی (کارفرمایان و جامعه) تحقق بخشد برنامه درسی پاسخگو نامیده می شود. تبیین الزامات و پیامدهای اجتماعی برنامه درسی پاسخگو در آموزش عالی, هدف اصلی پژوهش حاضر بود که برای اجرای آن از روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در پرسشنامه مذکور الزامات و پیامدهای برنامه درسی پاسخگو در حیطه خدمات اجتماعی از دیدگاه نمونه پژوهش یعنی استادان و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های اصفهان, صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان و نیز کارفرمایان و مدیران که به روش طبقه بندی متناسب با حجم از نوع تخصیص بهینه و به طور تصادفی انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت. داده های گردآوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از آزمون t نشان داد میانگین نظرات نمونه پژوهش در مورد الزام ها و پیامدهای تبیین شده بیش از میانگین فرضی جامعه بود(P£0.001) هم چنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بیانگر آن بود که نظر استادان, دانشجویان و کارفرمایان در خصوص الزام های برنامه های درسی پاسخگو در آموزش عالی یکسان بوده اما بین دیدگاه های آنان در مورد پیامدهای اجتماعی مورد انتظار از برنامه های درسی تفاوت معنی دار وجود داشت (P£0.005).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیلی، محمدرضا، نصر، احمدرضا، شریف، مصطفی، و مهرمحمدی، محمود. (1389). الزام ها و پیامدهای اجتماعی برنامه‌ درسی پاسخگو در آموزش‌ عالی (مطالعه موردی: دانشگاه های دولتی اصفهان). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 21(2 (پیاپی 38))، 57-76. SID. https://sid.ir/paper/154914/fa

Vancouver: کپی

نیلی محمدرضا، نصر احمدرضا، شریف مصطفی، مهرمحمدی محمود. الزام ها و پیامدهای اجتماعی برنامه‌ درسی پاسخگو در آموزش‌ عالی (مطالعه موردی: دانشگاه های دولتی اصفهان). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1389؛21(2 (پیاپی 38)):57-76. Available from: https://sid.ir/paper/154914/fa

IEEE: کپی

محمدرضا نیلی، احمدرضا نصر، مصطفی شریف، و محمود مهرمحمدی، “الزام ها و پیامدهای اجتماعی برنامه‌ درسی پاسخگو در آموزش‌ عالی (مطالعه موردی: دانشگاه های دولتی اصفهان)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 21، no. 2 (پیاپی 38)، pp. 57–76، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154914/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button