مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,474
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»)

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

 پست مدرنیسم به مثابه یک گفتمان, در جهان فیلم نفوذ کرده است و «سینمای پست مدرن» را خلق نموده است. گفتمان سینمای پست مدرن شامل ابعادی چون وانموده و تزلزل واقعیت, مرکززدایی از سوژه, مرگ مولف, پاک شدگی مرزهای زمانی, ترکیب تکنیک ها و ژانرها و کثرت گرایی است که در تقابل با سایر گفتمان ها قرار می گیرد. هدف مقاله حاضر معرفی این گفتمان سینمایی, تفسیر و نشان دادن عناصر آن در یکی از فیلم های سینمای ایران است. برای نیل به این هدف, گفتمان سینمای پست مدرن بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موف تعریف می شود و سه بعد وانموده, مرکززدایی از سوژه و مرگ مولف به عنوان چارچوب مفهومی انتخاب می شوند. چارچوب روشی نیز ملهم از نظریه روایت پست مدرن متشکل از فابیولا, سیوژت, شخصیت و راوی است که در پیوند با چارچوب مفهومی به تحلیل فیلم «صندلی خالی» ساخته سامان استرکی می پردازد. نتایج نشان می دهد که «صندلی خالی» با روایت اپیزودیک, تو در تو و مارپیچ خود جهان وانموده ای را خلق می کند که در آن مرز واقعیت و توهم فرو می ریزد و سوژه های سرگردانی خلق می کند که ناتوان از تغییر این جهان اند و در نهایت در یک بن بست هستی شناختی از جهان وانموده کنار می روند. راوی های چندگانه و خصلت خود ارجاعی فیلم در نهایت پاسخی به پرسش هایی که مطرح می کند ندارد چرا که مرگ مولف خصلت این فیلم است. علاوه بر این, گفتمان سینمای پست مدرن در مقابل گفتمان های سیاسی و فرهنگی هژمونیک ایران, پس رانده شده و در حاشیه قرار دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقابابایی، احسان، و قنبری برزیان، علی. (1395). گفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 27(1 (پیاپی 61) )، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/154957/fa

    Vancouver: کپی

    آقابابایی احسان، قنبری برزیان علی. گفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1395؛27(1 (پیاپی 61) ):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/154957/fa

    IEEE: کپی

    احسان آقابابایی، و علی قنبری برزیان، “گفتمان پست مدرن در سینمای ایران (مورد مطالعه فیلم «صندلی خالی»)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 27، no. 1 (پیاپی 61) ، pp. 67–76، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154957/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا