مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,729
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش برخی عوامل جامعه پذیری بر هویت ملی نوجوانان شهر اصفهان می باشد که به شیوه پیمایشی انجام شده است. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از یک نمونه 427 نفری از بین دانش آموزان نوجوان (237 دختر و 190 پسر) 14 تا 17 ساله شهر اصفهان که به صورت تصادفی خوشه ای از سطح دبیرستانهای نواحی 5 گانه شهر اصفهان انتخاب شده اند, جمع آوری گردیده است. در این بررسی با الهام از آرای هنری تاجفل, هویت ملی در سه بعد شناختی, عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که هویت ملی دانش آموزان در حد متوسط (94 از حداکثر 140) بوده و همچنین در مرتبه اول بعد عاطفی (0.705=R2), سپس بعد شناختی (0.202=R2) و در آخر بعد رفتاری (0.093=R2) تبیین کننده ابعاد هویت ملی می باشند. از بین متغیرهای مستقل, ملی گرایی دوستان (0.225=R2), ملی گرایی خانواده (0.124=R2) و عامل تلویزیون (0.018=R2) بر هویت ملی تاثیر داشته و از بین برنامه های گوناگون تلویزیون, برنامه های کمدی (0.014=R2) اثرگذار بوده اند. از بین رسانه های گروهی موثر بر هویت ملی فقط ماهواره (0.019=R2) و ویدیو (0.015=R2) تاثیر معنی دار داشته و از بین شیوه های گذران اوقات فراغت, مطالعه کتاب, تفریح و گردش پیش بینی کننده هویت ملی بوده اند. بین هویت ملی دانش آموزان و رشته تحصیلی و پایه تحصیلی آنها رابطه معنی دار وجود داشت ولی بین محتوای کتاب های درسی و یا برنامه های آموزشی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و هویت ملی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود نداشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حقیقتیان، منصور، غضنفری، احمد، و تکه اکبرآبادی، پروانه. (1390). هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 22(1 (پیاپی 41))، 71-82. SID. https://sid.ir/paper/154986/fa

Vancouver: کپی

حقیقتیان منصور، غضنفری احمد، تکه اکبرآبادی پروانه. هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1390؛22(1 (پیاپی 41)):71-82. Available from: https://sid.ir/paper/154986/fa

IEEE: کپی

منصور حقیقتیان، احمد غضنفری، و پروانه تکه اکبرآبادی، “هویت ملی و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اصفهان،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 22، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 71–82، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154986/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا