مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

32
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه چارچوب تعدیلگری برای اخبار جعلی در پلتفرم ها (مورد مطالعه: تعدیلگری اخبار جعلی در پلتفرم های شبکۀ اجتماعی ایکس و اینستاگرام)

صفحات

 صفحه شروع 250 | صفحه پایان 578

چکیده

 هدف: در عصر شبکه های اجتماعی, گسترش بی ضابطۀ اطلاعات در کنار تضعیف مرجعیت رسانه های رسمی, زمینه ساز ظهور پدیده هایی چون اخبار جعلی شده است که نه تنها خود مسئلۀ نگران کننده ای است, بلکه چالش اساسی تری به نام «تعدیلگری محتوا» را ایجاد کرده است. با توجه به نقش برجسته ای که پلتفرم های شبکۀ اجتماعی در توزیع اخبار و شکل دهی به افکار عمومی یافته اند, تعدیلگری اخبار جعلی در این فضا, به یکی از اصلی ترین محورهای حکمرانی رسانه ای بدل شده است؛ به طوری که توانایی تعدیلگری محتوا در این بسترها, هم به کاهش انتشار اخبار نادرست کمک می کند و هم می تواند حافظ اعتماد عمومی, کیفیت تعاملات اجتماعی و حتی, امنیت اطلاعاتی در جامعه باشد. پژوهش حاضر از طریق شناسایی راه کارهای اتخاذ شده توسط دو پلتفرم شبکۀ اجتماعی ایکس و اینستاگرام و همچنین, نظرها و تجربه های خبرگان این حوزه, چارچوب جامعی به منظور تعدیلگری اخبار جعلی برای پلتفرم های شبکه های اجتماعی داخلی ارائه داده است.روش: این مطالعه از نوع کیفی و روش اجرای آن, مطالعۀ تطبیقی بوده است. برای تحلیل داده ها, از ابزار تحلیل مضمون استفاده شده است تا راه کارهای تعدیلگری موجود در دو پلتفرم ایکس و اینستاگرام بررسی شود. با هدف بومی سازی راه کارها جهت اعمال و کاربست آن ها در پلتفرم های داخلی, از ابزار جمع آوری داده از طریق مصاحبه استفاده شده و با خبرگان مصاحبه شده است.یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, راه کارهای موجود را می توان در دو دسته راه کار «برون پلتفرمی» و «درون پلتفرمی» طبقه بندی کرد؛ به طوری که در دستۀ اول, راه کارهایی همچون تنظیم قوانین و مقررات, تشویق به ترویج منابع اعتمادساز, توسعۀ آموزش و آگاهی و روشنگری عمومی, تعزیز انضباط رسانه ای, ارتقای سواد رسانه ای, توانمندسازی نهادهای مربوطه, ترویج فرهنگ انتقاد سازنده, تشویق به توسعۀ الگوریتم های تشخیص اخبار جعلی و تشویق به مشارکت اجتماعی شهروندان قرار گرفته است. در دستۀ دوم نیز راه کارهایی چون ارائۀ قوانین و دستورالعمل ها, جمع سپاری, احراز هویت کاربران, همکاری با منابع رسمی خبری, صحت سنجی, رتبه بندی و برچسب گذاری محتوا ارائه شده است. در سطح داخلی نیز, خبرگان بر ضرورت شفاف سازی الگوریتم ها, رعایت ملاحظات فرهنگی و حقوقی و توسعۀ نظام آموزش عمومی, در کنار اِعمال ابزارهای نرم و سخت برای تعدیل محتوا تأکید داشتند.نتیجه گیری: در جهانی که پلتفرم های شبکۀ اجتماعی اهمیت زیادی دارند, اخبار جعلی, به عنوان ابزاری مؤثر برای ترویج اطلاعات نادرست و تضعیف اعتماد عمومی, می تواند پایه های حقیقت و صداقت را در جامعه به خطر بیندازد؛ تأثیر این اخبار و محتوا بر جامعه, از شکاف اجتماعی تا فروپاشی اعتماد, درخور توجه است. شیوه ها و ابزارهای تأثیرگذار تعدیلگری می تواند از یک سو فعالیت کاربران در تولید محتوای کاربرساخته و از سوی دیگر, اعتماد آن ها به محتوای تولید شده در این پلتفرم ها را افزایش دهد. چارچوب ارائه شده در این پژوهش با ترکیب تجارب بین المللی و دیدگاه های بومی شده, مدلی ترکیبی و عملیاتی برای تعدیلگری محتوای جعلی در پلتفرم های اجتماعی داخلی ارائه می دهد. این چارچوب می تواند به عنوان مبنایی برای سیاست گذاری ملی, طراحی پلتفرم های بومی و نیز, بازسازی اعتماد عمومی به فضای مجازی استفاده شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button