مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 255

چکیده

 افزایش رشد جمعیت, بیشترتوسط جوانان که نزدیک به نیمی ازجمعیت کشورمان را تشکیل می دهند, ایجاد می شود که بخش عمده آن شامل دانشجویان فنی و مهندسی است. آگاهی این دانشجویان نقش مهمی درحسن اجرای برنامه های تنظیم خانواده خواهد داشت که نیازمند یادگیری عمیق و معنی دار هستند, بنابراین, بهتر است در آموزش این دانشجویان از روش های آموزشی که توانایی ایجاد این سطح از یادگیری را دارند, استفاده شود. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر روش آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در دانش و یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی می باشد. در این مطالعه نیمه تجربی, 48 نفر از دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیمسال اول 89-1388 که واحد درسی جمعیت و تنظیم خانواده را انتخاب کرده بودند, به صورت تصادفی به دو گروه 24 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه شاهد به روش سنتی و 17 جلسه به روش سخنرانی, و در گروه تجربی به روش آموزش فعال تحت آموزش قرار گرفتند و سپس پس آزمون اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی, متشکل از دو قسمت, استفاده گردید که حیطه های دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان را در زمینه این درس مورد ارزشیابی قرار می داد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون های t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد, هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش دانشجویان موثر بوده اند و در حیطه دانش بین دو گروه اختلاف معنی داری نبود و می توان نتیجه گرفت که سطح دانش به روش آموزش وابسته نیست, ولی یادگیری معنی دار فقط در گروه تجربی از نظر آماری اختلاف معنی دار بود. با توجه به تاثیر روش فعال در ارتقای یادگیری معنی دار دانشجویان, توصیه می گردد در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجود دارد, از این روش آموزشی استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ذاکری، علیرضا. (1389). تاثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 4(3)، 249-255. SID. https://sid.ir/paper/155503/fa

    Vancouver: کپی

    ذاکری علیرضا. تاثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1389؛4(3):249-255. Available from: https://sid.ir/paper/155503/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا ذاکری، “تاثیر آموزش فعال درس جمعیت و تنظیم خانواده در یادگیری دانشجویان فنی و مهندسی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 4، no. 3، pp. 249–255، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button