مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

966
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، تحقیقات و صادرات در صنعت تولید محصولات چوبی ایران (رهیافت سیستم معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط)

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 292

چکیده

 سابقه و هدف: مرور مطالعات تجربی نشان می دهد که در اغلب مطالعات داخلی و خارجی, تاثیر هر یک از متغیرهای رفتاری, ساختاری و عملکردی موثر بر صادرات زیربخش های صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال بررسی سابقه پژوهش نشان می دهد که تاکنون, مطالعه مستقیمی پیرامون بررسی تاثیر متقابل متغیرهای رفتاری و صادرات در بنگاه های تولید کننده محصولات مبلمان ایران انجام نشده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای عملکردی و رفتاری بازار در کارگاه های فعال در صنعت تولید محصولات چوبی ایران (کد چهار رقمی 3610 از طبقه بندی ISIC) طی سال های 1390-1374 است. برای این منظور از متغیرهای شدت تبلیغات و شدت تحقیقات به عنوان متغیرهای رفتاری بازار و از متغیر شدت صادرات نیز به عنوان متغیر عملکردی در بازار تولید محصولات چوبی ایران استفاده شده است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کتابخانه ای بوده و سوال اصلی که این تحقیق در پی پاسخ به آن می باشد, به این صورت است که آیا بین متغیرهای رفتاری بازار (شامل شدت تبلیغات و شدت تحقیقات) و صادرات در بنگاه های تولیدی مبلمان ایران ارتباط متقابل وجود دارد؟ در این راستا مهمترین فرضیه که در این مقاله مورد آزمون واقع خواهد شد این است که ارتباط بین صادرات با هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های تبلیغات در صنعت تولید مبلمان ایران یک ارتباط مستقیم می باشد. نحوه گردآوری آمار و اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده و برای انجام آزمون فرضیه, از داده های مربوط به کارگاه های صنعتی ده نفر شاغل و بالاتر که تولیدکننده انواع محصولات مبلمان در ایران طی سال های 1390-1374 بوده اند, استفاده شده است و سیستم سه معادله ای, شامل معادلات شدت صادرات, شدت تبلیغات و شدت تحقیقات, با کاربرد روش تخمین سیستم معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط و با استفاده از نرم افزار STATA 11 تخمین زده شده است.یافته ها: نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیر شدت تحقیقات و شدت تبلیغات به ترتیب با ضرایب 0.081 و 0.172 (2.09 و 2.53) دارای تاثیر مثبت و معنی دار بر صادرات بنگاه های فعال در صنعت تولید محصولات چوبی ایران داشته و در این میان اثر متغیر شدت تبلیغات بر صادرات, در مقایسه با اثر مشابه متغیر شدت تحقیقات, بیشتر است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه ملاحظه می شود که ضریب مقدار وقفه دار متغیر صادرات برابر 0.880 (17.96) بوده و دارای اثر مثبت و معنی دار بر صادرات محصولات تولیدی بنگاه های فعال در صنعت تولید مبلمان ایران بوده است. از سوی دیگر ضرایب مربوط به تاثیر صادرات و شدت تبلیغات بر شدت تحقیقات در صنایع چوبی ایران طی سال های مورد بررسی برابر 0.343 و 0.0123 (28.44 و 40.18) به دست آمده است که نشان می دهد رابطه بین این متغیرها مستقیم بوده است.نتیجه گیری: با ملاحظه نتایج حاصل از تخمین سیستم معادلات اقتصادسنجی, می توان نتیجه گیری کرد که توجه بیشتر به تحقیقات صنعتی از طریق اعمال سیاست های حمایتی از سوی دولت و تلاش به منظور بازاریابی و فروش محصولات صنعت مبلمان از سوی بنگاه های تولیدی این محصول در ایران, مهمترین توصیه های سیاستی این مطالعه, به منظور دستیابی به هدف افزایش صادرات در صنعت تولید مبلمان ایران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، علی، و شیخ، رضا. (1395). بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات, تحقیقات و صادرات در صنعت تولید محصولات چوبی ایران (رهیافت سیستم معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط). پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، 23(ویژه نامه 1)، 275-292. SID. https://sid.ir/paper/156844/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی علی، شیخ رضا. بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات, تحقیقات و صادرات در صنعت تولید محصولات چوبی ایران (رهیافت سیستم معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط). پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل[Internet]. 1395؛23(ویژه نامه 1):275-292. Available from: https://sid.ir/paper/156844/fa

    IEEE: کپی

    علی دهقانی، و رضا شیخ، “بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات, تحقیقات و صادرات در صنعت تولید محصولات چوبی ایران (رهیافت سیستم معادلات رگرسیونی به ظاهر نامرتبط)،” پژوهش های علوم و فناوری چوب و جنگل، vol. 23، no. ویژه نامه 1، pp. 275–292، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/156844/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button