مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وجود مصداق ندارد: دیدگاه سهروردی در نفی تحقق عینی وجود و کاربست آن در قاعده «الحق ماهیته انیته»

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 47

چکیده

 نظریات مربوط به آغاز پیدایی مساله اصالت وجود و ماهیت, از جمله اموری است که گرفتار خلط مفاهیم با الفاظ شده است. هر چند به نظر می رسد که لفظ «اصالت» در مبحث اصالت وجود و ماهیت, نخستین بار در آثار میرداماد خصوصا تقویم الایمان مورد استفاده قرار گرفته ولی اصل مساله در آثار سهروردی قابل رهگیری است. اگر اصالت را در مساله اصالت وجود و ماهیت به معنای داشتن مصداق عینی تلقی کنیم, چنان که در آثار ملاصدرا غالبا به این معنا به کار رفته است, می توان سهروردی را قائل به اصالت ماهیت و اعتباریت وجود قلمداد کرد. با طرح مساله زیادت وجود بر ماهیت, عده ای این زیادت را زیادت عینی دانستند که مستلزم تحقق عینی وجود است. در مقابل, سهروردی در آثار خود نه استدلال بر نفی مصداق عینی داشتن وجود اقامه می کند. از نظر او, در حیطه ممکن الوجودها, صرفا ماهیت مرتبط با علت تحقق عینی دارد و وجود, مفهومی است که از چنین ماهیتی انتزاع می شود. سهروردی در حیطه قاعده «الحق ماهیته انیته» از نظریه خود استفاده کرده است. از نظر او, با توجه به اینکه وجود صرفا مفهومی ذهنی است و مصداق عینی ندارد, مقصود از این قاعده, وجود بودن خداوند نیست بلکه مقصود آن است که خداوند عین حیات است و حیات او برترین حیات یعنی حیات محض بسیط است. به نظر می رسد که ادله ملاصدرا در اثبات اصالت وجود, غالبا در مقام پاسخ و نقض دلایل سهروردی در اعتباریت وجود بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اکبری، رضا. (1390). وجود مصداق ندارد: دیدگاه سهروردی در نفی تحقق عینی وجود و کاربست آن در قاعده «الحق ماهیته انیته». متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 47(11-12)، 33-47. SID. https://sid.ir/paper/157505/fa

Vancouver: کپی

اکبری رضا. وجود مصداق ندارد: دیدگاه سهروردی در نفی تحقق عینی وجود و کاربست آن در قاعده «الحق ماهیته انیته». متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1390؛47(11-12):33-47. Available from: https://sid.ir/paper/157505/fa

IEEE: کپی

رضا اکبری، “وجود مصداق ندارد: دیدگاه سهروردی در نفی تحقق عینی وجود و کاربست آن در قاعده «الحق ماهیته انیته»،” متافیزیک (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 47، no. 11-12، pp. 33–47، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157505/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button