مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران در مورد سالک در مشهد

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 220

چکیده

 زمینه و هدف: کمبود اطلاعات مادران در زمینه راه های پیشگیری از سالک در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد, لذا اقدامات پیش گیرانه زمانی موثر خواهد بود که مادران آگاهی لازم و نگرش مثبت درخصوص بیماری و نحوه پیش گیری از آن را داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزش بر آگاهی و نگرش مادران این منطقه در زمینه سالک و راه های پیشگیری از آن انجام گرفت.روش اجرا: مطالعه حاضر مطالعه ای نیمه تجربی بود. 120 نفر زن متاهل بالای 15 سال که در سال 1388 به مرکز بهداشتی درمانی آب و برق شهر مشهد مراجعه کرده بودند در سه گروه سخنرانی, بحث گروهی و شاهد, مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه تدوین شده توسط پژوهشگر بود. ارزیابی اثر مداخله آموزشی در زمان های قبل, بلافاصله بعد و یک ماه بعد از آموزش انجام گرفت.یافته ها: میانگین امتیاز آگاهی قبل از آموزش در بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی دار نداشت (p=0.71) ولی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری میان سه گروه در میانگین امتیاز آگاهی وجود داشت (p=0.001). هم چنین, تفاوت معنی داری در امتیاز نمره نگرش بین دو گروه سخنرانی و بحث وجود داشته و اختلاف معنی داری در میانگین امتیاز نگرش بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (p=0.001).نتیجه گیری: به طور کلی یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش فردی و گروهی برای مادران بر دانش و نگرش آن ها موثر است, از این رو ارائه برنامه آموزش بهداشت هم چون بحث گروهی و سخنرانی توصیه می گردد. با توجه به افزایش بازده آموزشی در روش بحث گروهی, این روش جهت ماندگاری بیشتر اثرات آموزش بر آگاهی و نگرش مادران توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاووسی، فاطمه، و شجاعی زاده، داوود. (1394). تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران در مورد سالک در مشهد. پوست و زیبایی، 6(4)، 209-220. SID. https://sid.ir/paper/157598/fa

    Vancouver: کپی

    کاووسی فاطمه، شجاعی زاده داوود. تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران در مورد سالک در مشهد. پوست و زیبایی[Internet]. 1394؛6(4):209-220. Available from: https://sid.ir/paper/157598/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کاووسی، و داوود شجاعی زاده، “تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش مادران در مورد سالک در مشهد،” پوست و زیبایی، vol. 6، no. 4، pp. 209–220، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/157598/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button