مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظام نمره دهی عادلانه با ترازسازی نمرات برای کاهش خطای داوران و سختی سوالات در المپیاد علمی دانشجویی مدیریت نظام سلامت

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 74

چکیده

 در دنیای امروز, نظام های آموزشی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها شناخته می شوند. دراین راستا, ارزیابی عادلانه و دقیق از توانمندی های دانشجویان, به ویژه در حوزه های علوم پزشکی, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه تبیین چالش ها و ضرورت های طراحی نظام نوین نمره دهی در المپیاد دانشجویی مدیریت نظام سلامت است و به دنبال ارائه راهکارهایی عملی و علمی برای بهبود فرایند نمره دهی و تحقّق عدالت آموزشی در این زمینه است. این فرایند توسعه ای بوده و با رویکرد SoTL (Scholarship of Teaching & Learning) انجام شده است. این فرایند در قالب مدل نوآورانه ترازسازی نمرات, تحت عنوان مدل نوآورانه ترازسازی چندوجهی نمرات MDSCM (Multi-Dimensional Scores Calibration Model) مشتمل بر 7 گام تحلیل نیازها و اهداف, طراحی سیستم نمره دهی, تعیین نقطه لنگر, آموزش ارزیابان و داوران, اجرای سیستم نمره دهی, تحلیل و ارزیابی و بهبود مستمر طراحی و اجرا شد. نتایج حاصل از اجرای این فرایند بیانگر دستیابی به اهداف آموزشیِ تعیین شده بود و طراحی نظام نوین نمره دهی براساس ترازسازی نمرات و جابه جایی نقطه لنگر, نتایج مثبتی را به همراه داشت و به طور مؤثری به کاهش خطای ناشی تفاوت در نمره دهی داوران و سختی سؤالات و به بهبود دقت و عدالت در نمره دهی منجر شد. از دیگر نتایج مثبت این فرایند می توان به توانمندسازی داوران در نمره دهی و توسعه نرم افزاری برای محاسبه نمرات اشاره کرد. یافته ها نشان می دهد که با اتّخاذ رویکردهای نوین و استفاده از تکنیک های ترازسازی می توان به کاهش سوگیری های نمره دهی و تحقّق عدالت آموزشی نزدیک تر شد. این نظام نه تنها می تواند به دانشجویان کمک کند تا توانایی های واقعی خود را نشان دهند, بلکه می تواند به ایجاد یک نظام آموزشی عادلانه تر و کارآمدتر کمک کند. دستاوردهای این فرایند می تواند به عنوان یک مدل برای سایر نظام های آموزشی و آزمون های علمی در نظر گرفته شود و به بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در حوزه های مختلف کمک کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button