Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,113
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم دوره در مطالعات ادبی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 58

چکیده

 منتقدان ادبی دوره ادبی را در روایت تاریخ ادبیات ایده ای سامان بخش یافته اند. دوره ادبی دراصل برشی از زمان است, اما در تاریخ های ادبی و مباحث انتقادی, معانی ضمنی و متداعی دیگری نیز دارد. این معانی ثانوی را می توان مولفه های دوره ادبی خواند. مهم ترین این مولفه ها که به تنهایی یا در ترکیب های گوناگون به مفهوم برش زمانی افزوده می شوند, عبارت اند از: روح زمانه, شرایط تولید ادبی, هنجارهای غالب, تغییر و تحول/ تکامل, تقابل های دوگانی, روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی و مفهوم فضا/ مکانمندی.روح زمانه و شرایط تولید ادبی نظریه هایی عرضه می کنند درباره عواملی بیرون از ادبیات که شکل گیری و تغییر دوره های عمومی و ادبی را مدیریت می کنند. تلقی دوره به عنوان برهه ای که مجموعه ای از هنجارهای ادبی بر آن حکم فرماست, نوعی وحدت و انسجام درونی به دوره ها نسبت می دهد. دوره بندی برمبنای ایده تکامل زیستی/ اندام وار, هر دوره ادبی را با مرحله ای از حیات ارگانیسم زنده برابر می نهد. برخی منتقدان نیز دوره های ادبی را در چارچوب تقابل هایی دوگانی مانند کلاسیک و مدرن یا کهنه و نو درک می کنند. برخی نیز با کنار گذاشتن نگاه محدود سنتی به دوره ها, جنبه ای مکانی برای دوره ادبی قائل می شوند.در هر حال, دوره ادبی حاصل روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی است و بیش از آنکه یک مفهوم علمی باشد یک ایده است و بیش از آنکه به دانش مربوط باشد با اندیشه مرتبط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سارلی، ناصرقلی. (1391). مفهوم دوره در مطالعات ادبی. نقد ادبی، 5(19)، 27-58. SID. https://sid.ir/paper/158399/fa

    Vancouver: کپی

    سارلی ناصرقلی. مفهوم دوره در مطالعات ادبی. نقد ادبی[Internet]. 1391؛5(19):27-58. Available from: https://sid.ir/paper/158399/fa

    IEEE: کپی

    ناصرقلی سارلی، “مفهوم دوره در مطالعات ادبی،” نقد ادبی، vol. 5، no. 19، pp. 27–58، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا