مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین کننده عرضه و تقاضای گوشت قرمز در ایران

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 64

چکیده

 ضرورت قرار گرفتن گوشت قرمز در سبد مصرفی خانوار به عنوان یک کالای اساسی و همچنین کاهش مصرف آن به دنبال کاهش درآمد خانوارها که معلول افزایش شدید شاخص قیمت است, لزوم توجه به مولفه های اصلی بازار گوشت قرمز را نمایان می سازد. بدین اساس ضروری است تا دولت به منظور حفظ سلامت جامعه و با تکیه بر شناخت عوامل موثر بر توابع اصلی بازار گوشت قرمز, نسبت به اتخاذ سیاست های مناسب تنظیم بازار در جهت حمایت دوجانبه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اقدام نماید. از این رو هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر عرضه و تقاضای گوشت قرمز می باشد. بدین منظور با استفاده از آمارهای سری زمانی طی دوره 88-1360 توابع مذکور به روش ARDL تخمین زده شده اند. نتایج برآوردها در کوتاه مدت و بلندمدت تائیدکننده یکدیگر بوده و نشان می دهند که عرضه گوشت قرمز با وزن لاشه به عنوان شاخص بهبود تغذیه و قیمت دام زنده, رابطه مثبت و معنادار و با قیمت جو به عنوان شاخص نهاده های تولید, رابطه عکس دارد. همچنین تقاضا به دنبال عواملی همچون افزایش درآمد, کاهش قیمت خرده فروشی گوشت قرمز, افزایش قیمت خرده فروشی گوشت مرغ و واردات با افزایش روبرو شده و اثر توزیع گوشت یارانه ای بر آن مثبت و بی معنا می باشد. بر اساس کشش های محاسبه شده نیز مشخص می گردد که گوشت قرمز به عنوان کالای ضروری و کم کشش مطرح بوده و هرگونه برنامه ریزی در راستای افزایش عرضه, نیاز به ایجاد انگیزش های قیمتی بالا برای تولیدکنندگان این صنعت دارد. نتایج حاصل از الگوی تصحیح خطا نیز نشان از سرعت تعدیل زیاد هر دو تابع به سمت تعادل بلندمدت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاه آبادی، ابوالفضل، و تشکری، زهرا. (1391). تعیین کننده عرضه و تقاضای گوشت قرمز در ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 4(4 (پیاپی 16))، 39-64. SID. https://sid.ir/paper/158594/fa

    Vancouver: کپی

    شاه آبادی ابوالفضل، تشکری زهرا. تعیین کننده عرضه و تقاضای گوشت قرمز در ایران. تحقیقات اقتصاد کشاورزی[Internet]. 1391؛4(4 (پیاپی 16)):39-64. Available from: https://sid.ir/paper/158594/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل شاه آبادی، و زهرا تشکری، “تعیین کننده عرضه و تقاضای گوشت قرمز در ایران،” تحقیقات اقتصاد کشاورزی، vol. 4، no. 4 (پیاپی 16)، pp. 39–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/158594/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button