مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

17
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 908 | صفحه پایان 918

چکیده

 پیش زمینه و هدف: پرستاران در محیطی مملو از تعارضات کار می کنند که می تواند منجر به کاهش کیفیت مراقبت ارائه شده, نارضایتی و ترک حرفه می شود. وجود تعارض شغلی شادکامی پرستاران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین برای حل هرچه بهتر تعارضات شغلی و بهبود شادکامی نیازمند انجام مداخلاتی هستند. یکی از موثرترین روش های بهبود میزان هوش هیجانی افراد, مداخلات آموزشی است؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) ارومیه در سال 1403 انجام گردید. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهه با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که در آن, مشارکت کنندگان به دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه مدیریت تعارض دوبرین انجام شد. سپس آموزش 15 مهارت هوش هیجانی برای گروه مداخله به روش فعال و غیرفعال انجام شد, درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. درنهایت یک ماه پس از مداخله, پس آزمون با استفاده از ابزارهای مذکور در دو گروه انجام شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 استفاده شد. . یافته ها: میانگین نمره شادکامی قبل از مداخله در بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (70/0= P), ولی بعد از مداخله, تغییرات آماری بین دو گروه معنی دار بود (001/0>P). همچنین, میانگین نمره تعارض شغلی قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (06/0= P) ولی پس از مداخله, این تفاوت معنی دار شد (001/0>P). بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران تأثیر مثبتی داشت و موجب بهبود شادکامی و کاهش تعارض شغلی پرستاران گردید. بنابراین پیشنهاد می شود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) به عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود شادکامی و تعارض شغلی در پرستاران مدنظر قرار گیرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button