Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,826
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

674
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دو نوع فعالیت ورزشی (استقامتی و مقاومتی) بر میزان توجه و عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز دانشجویان کم تحرک

صفحات

 صفحه شروع 433 | صفحه پایان 452

چکیده

 تقریبا همه ما به نقش پررنگ فعالیت ورزشی در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره و تا حدودی عملکردهای شناختی آگاهیم, ولی مسئله ای که اخیرا ذهن محققان را درگیر کرده, بررسی تاثیر انواع مختلف فعالیت های ورزشی بر عملکردهای شناختی و از طرف دیگر سازوکارهای واسطه ای این اثر است. ازاین رو هدف از پژوهش حاضر, تعیین تاثیر دو نوع فعالیت ورزشی استقامتی و مقاومتی بر میزان توجه و عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز (BDNF) دانشجویان کم تحرک بود. به این منظور از میان دانشجویان دانشگاه تهران, 46 دانشجوی کم تحرک (میانگین سنی 24.3±1.8), بر اساس پیش آزمون استروپ در سه گروه استقامتی, مقاومتی و کنترل توزیع شدند و بعد از نمونه گیری خونی, تمرینات خود را بر اساس پروتکل تمرین استقامتی و مقاومتی مخصوص به خود, به مدت 5 هفته ادامه دادند. در پایان, آزمون استروپ و نمونه گیری خونی, به منظور حذف آثار موقت تمرین, حداقل 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های کلوموگروف – اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع داده ها, از تی زوجی, تحلیل واریانس یکراهه, تحلیل واریانس چندمتغیره, آزمون تعقیبی دانت و ضریب همبستگی پیرسون, در سطح معناداری P£0.05 استفاده شد. نتایج نشان داد پیشرفت معناداری در زمان پاسخ به آزمون استروپ در هر دو گروه استقامتی و مقاومتی رخ داده است, ولی بیان BDNF فقط در گروه استقامتی به صورت معناداری افزایش یافت (P<0.05). در مورد هیچ یک از متغیرها, گروه کنترل پیشرفتی از خود نشان نداد (P>0.05). همچنین نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین اثرگذاری دو فعالیت ورزشی استقامتی و مقاومتی, بر زمان پاسخ به آزمون استروپ و همچنین بیان BDNF وجود نداشت (P<0.05). همبستگی بین تغییرات زمان پاسخ به آزمون استروپ و بیان BDNF نیز از نظر آماری معنادار نبود (P>0.05). به طور کلی یافته های این تحقیق نشان داد که فعالیت ورزشی می تواند به بهبود عملکردهای شناختی منجر شود, ولی در پاسخ به اینکه چه فعالیتی مثمرثمرتر است, تفاوت معناداری بین فعالیت استقامتی و مقاومتی مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایان نوش آبادی، ابوالفضل، باقرزاده، فضل اله، شهبازی، مهدی، و چوبینه، سیروس. (1393). تاثیر دو نوع فعالیت ورزشی (استقامتی و مقاومتی) بر میزان توجه و عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز دانشجویان کم تحرک. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 6(4)، 433-452. SID. https://sid.ir/paper/159540/fa

    Vancouver: کپی

    شایان نوش آبادی ابوالفضل، باقرزاده فضل اله، شهبازی مهدی، چوبینه سیروس. تاثیر دو نوع فعالیت ورزشی (استقامتی و مقاومتی) بر میزان توجه و عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز دانشجویان کم تحرک. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1393؛6(4):433-452. Available from: https://sid.ir/paper/159540/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل شایان نوش آبادی، فضل اله باقرزاده، مهدی شهبازی، و سیروس چوبینه، “تاثیر دو نوع فعالیت ورزشی (استقامتی و مقاومتی) بر میزان توجه و عامل رشد عصبی مشتق شده از مغز دانشجویان کم تحرک،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 6، no. 4، pp. 433–452، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/159540/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا