مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم؛ مطالعه میدانی بر روی فارسی آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 89

چکیده

 در سال های اخیر, مطالعات گسترده ای در خصوص تاثیر دوزبانگی, در معانی متفاوت آن, بر یادگیری زبان سوم صورت پذیرفته که نتایج متفاوتی از آنها حاصل شده است. پاره ای از این پژوهش ها به تاثیر مثبت دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم اذعان داشته اند و تعدادی دیگر, این تاثیر را منفی قلمداد نموده اند. در همین راستا, در پژوهش حاضر نیز به بررسی تاثیر دوزبانگی مصنوعی (یادگیری زبان خارجی و از طریق آموزش) بر یادگیری زبان سوم پرداخته شده است. آزمودنی های پژوهش را تعداد 24 تن از فارسی آموزان چینی تشکیل می دادند که در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به یادگیری زبان فارسی در دوره عمومی اشتغال داشتند و در قالب دو گروه دسته بندی شدند. گروه اول شامل 12 نفر از زبان آموزانی بود که علاوه بر زبان مادری خود, در سطوح مختلف با زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی آشنایی داشتند, و گروه دوم شامل 12 نفر از زبان آموزانی می شد که تنها, زبان مادری خود را می دانستند, و معیار پیشرفت تحصیلی این فارسی آموزان, نمرات پایانی آنان در هر چهار مهارت بود. نتایجی که از این پژوهش حاصل گردید, گویای این نکته بود که دوزبانگی آزمودنی ها (آشنایی آنان با زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی) بر سطح پیشرفت تحصیلی آنان در زبان سوم (فارسی) تاثیر مثبتی داشته است. همچنین, هر اندازه سطح زبانی زبان خارجی آزمودنی ها (انگلیسی) بالاتر باشد, میزان یادگیری زبان سوم آنان افزایش پیدا می کند. بنابراین, می توان اظهار نمود که میزان آشنایی آنان با زبان دوم نیز, بر میزان یادگیری زبان سوم آنان تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابطحی، مهدی، و خدادادیان، مهدی. (1395). تاثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم؛ مطالعه میدانی بر روی فارسی آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، 8(1 (پیاپی 14) )، 71-89. SID. https://sid.ir/paper/160362/fa

    Vancouver: کپی

    ابطحی مهدی، خدادادیان مهدی. تاثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم؛ مطالعه میدانی بر روی فارسی آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه. پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)[Internet]. 1395؛8(1 (پیاپی 14) ):71-89. Available from: https://sid.ir/paper/160362/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ابطحی، و مهدی خدادادیان، “تاثیر دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم؛ مطالعه میدانی بر روی فارسی آموزان چینی تک زبانه و دوزبانه،” پژوهش های زبان شناسی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان)، vol. 8، no. 1 (پیاپی 14) ، pp. 71–89، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/160362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button