مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اضطراب ارتباط گفتاری و عوامل احساسی: اعتماد به نفس درون گرایی/ برون گرایی

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 174

چکیده

 این تحقیق در صدد ارائه الگوی جامعی بود از عواملی که اضطراب ارتباط گفتاری را در زبان آموزان ایرانی ایجاد می کند. در این تحقیق 135 دانشجوی دختر و پسر گرایشهای مختلف زبان انگلیسی, شاغل به تحصیل در دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز شرکت داشتند. بر اساس بررسی پیشینه تحقیق و خصوصیات جامعه مورد نظر, متغیر انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت. این متغیرها شامل موارد زیر بودند: عزت نفس و درون گرایی/ برون گرایی (متغیرهای مستقل), جنسیت و بسندگی در زبان دوم (متغیرهای تعدل گر) اضطراب ارتباط گفتاری (متغیر وابسته اصلی). جهت جمع آوری داده های مورد نظر یک آزمون بسندگی زبان انگلیسی و سه پرسشنامه به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روشهای آماری گوناگون نشان داد که تمامی متغیرهای مستقل و تعدیل گر انتخاب شده اضطراب ارتباط گفتاری را در شرکت کنندگان پیش بینی می کنند. علاوه بر آن برون گرایی, قویترین پیشگویی بود. بر اساس روابط یافت شده بین متغیرهای مورد پژوهش یک مدل جامع علمی از عوامل تاثیرگذار بر اضطراب گفتاری زبان آموزان ارائه شد. نتایج آزمون تی و تحلیل واریانس یک سویه نشان داد که دختران از یک سو و فراگیران سطح پایین بسندگی و از سوی دیگر دارای بالاترین میزان اضطراب ارتباط گفتاری هستند. در پایان ضرایب همبستگی نشان داد که روابط بین اضطراب و ارتباط گفتاری و عزت نفس در سطح بسندگی متوسط و برای فراگیران پسر قوی تر بود. همین رابطه قوی میان اضطراب و ارتباط گفتاری و برون گرایی برای فراگیران پسر و فراگیران سطح بسندگی پایین پیدا شد. نتایج بدست آمده با توجه به چهارچوب نظری و الگوی جامع حاصل شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمینی، مرتضی، رشیدی، ناصر، و شفیعی، الهام. (1390). اضطراب ارتباط گفتاری و عوامل احساسی: اعتماد به نفس درون گرایی/ برون گرایی. مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، 5(7)، 145-174. SID. https://sid.ir/paper/160442/fa

    Vancouver: کپی

    یمینی مرتضی، رشیدی ناصر، شفیعی الهام. اضطراب ارتباط گفتاری و عوامل احساسی: اعتماد به نفس درون گرایی/ برون گرایی. مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1390؛5(7):145-174. Available from: https://sid.ir/paper/160442/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی یمینی، ناصر رشیدی، و الهام شفیعی، “اضطراب ارتباط گفتاری و عوامل احساسی: اعتماد به نفس درون گرایی/ برون گرایی،” مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، vol. 5، no. 7، pp. 145–174، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/160442/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button