مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

700
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قدرت شمشیر دو دم، تحلیل وجوه قدرت در بازار و قدرت برند بر اساس اندیشه فوکو در باب قدرت

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 146

چکیده

 قدرت در جهان امروز, ریشه دارتر و نامرئی تر از نظام های سنتی قدرت است. در نظام های گذشته, قدرت به عنوان امری در حوزه سیاست, منفی و سرکوب گر, تصور می شد. میشل فوکو معتقد است این برداشت موجب استتار عملکرد واقعی قدرت می شود زیرا که نظام های قدرت بر خلاف گذشته صرفا منفی و سرکوب گر نیستند. در این پژوهش پایگاه های اجتماعی قدرت برند و قدرت اجزای ساختار بازار, متناظر با پایگاه های قدرت اولیه, مورد بررسی قرار می گیرد. در روابط قدرت, علی رغم تأثیرپذیری از قدرت, تحت سلطگان می توانند سلطه گر را مقهور سازند. به زعم فوکو, هدف از اعمال قدرت نفوذ بر گزینش های انسان و شکل دادن به اعمال اوست. مطابق با نظر فوکو, سلطه گران هم اندازه افراد تحت سلطه به عنوان بخشی از شبکه روابط قدرت درگیر و مقهور هستند. قدرت در بازار, به عنوان شبکه ای از تولیدکنندگان, خریداران, توزیع کنندگان و مصرف کنندگان کالای نهایی یا کالای فرآیندی, در شبکه ای مویرگی, هر نقطه ای را تحت تأثیر قرار می دهد و افراد همواره در وضعیتی دوگانه به سر می برند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمزئیان، عظیم، و ملکی، فاطمه. (1395). قدرت شمشیر دو دم, تحلیل وجوه قدرت در بازار و قدرت برند بر اساس اندیشه فوکو در باب قدرت. مطالعات سیاسی، 8(31 )، 127-146. SID. https://sid.ir/paper/161401/fa

    Vancouver: کپی

    حمزئیان عظیم، ملکی فاطمه. قدرت شمشیر دو دم, تحلیل وجوه قدرت در بازار و قدرت برند بر اساس اندیشه فوکو در باب قدرت. مطالعات سیاسی[Internet]. 1395؛8(31 ):127-146. Available from: https://sid.ir/paper/161401/fa

    IEEE: کپی

    عظیم حمزئیان، و فاطمه ملکی، “قدرت شمشیر دو دم, تحلیل وجوه قدرت در بازار و قدرت برند بر اساس اندیشه فوکو در باب قدرت،” مطالعات سیاسی، vol. 8، no. 31 ، pp. 127–146، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/161401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button