مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,068
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایه گذاران در ارزش گذاری شرکت

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 35

چکیده

 هدف: هدف این نوشتار بررسی تأثیر احساسات و تمایلات رفتاری سرمایه گذاران بر قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای می باشد. بدین منظور, از مدل سه عاملی فاما و فرنچ تعدیل شده بر اساس شاخص های ارزیابی احساسات سرمایه گذار استفاده گردیده است. روش: این مطالعه بر اساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, در بازه زمانی سال های 1389 تا 1394 با نمونه انتخابی شامل 141 شرکت انجام پذیرفته است. آزمون فرضیه های پژوهش با استفاده از مدل های میانگین متحرک خود همبسته یکپارچه (ARIMA) و رگرسیون خطی تعمیم یافته (EGLS) انجام پذیرفته است. یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از افزایش توضیح دهندگی مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای با افزودن شاخص های احساسات می باشد. شاخص های احساسات سرمایه گذار مورد استفاده در این پژوهش شامل گردش مالی سهام در بازار, نسبت روزهای دارای روند صعودی به روزهای دارای روند نزولی قیمت سهام و نسبت صرف سود تقسیمی سهام می باشد. شاخص اول و دوم احساسات سرمایه گذار رابطه مثبت و معناداری با بازده پرتفوی های سهام داشته و در خصوص شاخص سوم رابطه معناداری در مدل مشاهده نگردید, ضمن آنکه, احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی دارای تأثیر متمایز در قیمت گذاری دارایی ها می باشند. همچنین, شاخص های اول و دوم احساسات بر روی عامل بازار مدل فاما و فرنچ, هر سه شاخص احساسات بر روی عامل اندازه شرکت در مدل فاما فرنچ و همچنین شاخص های دوم و سوم احساسات بر روی عامل نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار مدل فاما و فرنچ تأثیر گذار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاردان، بهزاد، ودیعی، محمدحسین، و ذوالفقارآرانی، محمدحسین. (1396). نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایه گذاران در ارزش گذاری شرکت. دانش حسابداری، 8(4 (پیاپی 31) )، 7-35. SID. https://sid.ir/paper/163412/fa

    Vancouver: کپی

    کاردان بهزاد، ودیعی محمدحسین، ذوالفقارآرانی محمدحسین. نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایه گذاران در ارزش گذاری شرکت. دانش حسابداری[Internet]. 1396؛8(4 (پیاپی 31) ):7-35. Available from: https://sid.ir/paper/163412/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد کاردان، محمدحسین ودیعی، و محمدحسین ذوالفقارآرانی، “نقش تمایلات رفتاری (احساسات و هیجانات) سرمایه گذاران در ارزش گذاری شرکت،” دانش حسابداری، vol. 8، no. 4 (پیاپی 31) ، pp. 7–35، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163412/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button