مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش واسطه گری انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش واسطه گری انگیزش (درونی و بیرونی) تحصیلی در رابطة بین ابعاد خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دورة راهنمایی شهر شیراز بود. به این منظور پرسشنامه های خودکارآمدی (موریس, 2002), انگیزش تحصیلی (بحرانی, 1388) و اهمال کاری تحصیلی (شر و استرمن, 2002) به 481 دانش آموز (217 دختر و 264 پسر) که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند, ارائه شد. روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی بین نمره کل و گویه ها و نیز به کارگیری تحلیل عاملی, رضایت بخش بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر با به کارگیری نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی به نحو مستقیم و معنی دار توانست انگیزش درونی (001/0>p, 52/0=β ), انگیزش بیرونی (001/0>p, 16/0-=β ), و اهمال کاری تحصیلی (001/0>p, 36/0-=β ), را پیش بینی کند. خودکارآمدی هیجانی نیز توانست انگیزش درونی (001/0>p, 14/0=β ), و اهمال کاری تحصیلی (001/0>p, 13/0-=β ), را به نحو مستقیم و معنادار پیش بینی نماید. نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی در مسیر خودکارآمدی تحصیلی به اهمال کاری تحصیلی با استفاده از آزمون بوت استروپ معنادار بود (005/0>p).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چراغی، اعظم، و یوسفی، فریده. (1398). بررسی نقش واسطه گری انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 20(2 (پیاپی 76) )، 34-47. SID. https://sid.ir/paper/163567/fa

    Vancouver: کپی

    چراغی اعظم، یوسفی فریده. بررسی نقش واسطه گری انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1398؛20(2 (پیاپی 76) ):34-47. Available from: https://sid.ir/paper/163567/fa

    IEEE: کپی

    اعظم چراغی، و فریده یوسفی، “بررسی نقش واسطه گری انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 20، no. 2 (پیاپی 76) ، pp. 34–47، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163567/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button