مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,330
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

703
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

کلیدواژه

بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)Q3

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر آموزش گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) و هدف فرعی آن تعیین نقش تعدیل کنندگی ویژگیهای جمعیت شناختی بر میزان استرس آزمودنی ها بود. از بین جامعه آماری که کلیه بیماران مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن ام. اس اصفهان بودند, 60 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و از بین آنان 30 نفر که بالاترین نمره استرس را داشتند به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند .گروه آزمایش, تحت آموزش گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری در 9 جلسه هفتگی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند .ابزار پژوهش دو پرسشنامه نشانه های فشار روانی کوپر (1983) و پرسشنامه محقق ساخته عوامل تنش زای شایع در بیماران ام.اس بود که هر دو پرسشنامه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای جمع آوری داده ها در مورد هر دو گروه آزمودنی اجرا گردید. نتایج تحلیل کوواریانس در پرسشنامه کوپر نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری موجب کاهش معنادار در میزان استرس گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است  (P<0.05) .اما نتایج تحلیل کوواریانس پرسشنامه عوامل استرس زای شایع بیماران ام. اس در کاهش شدت عوامل تنش زای دو گروه تفاوت معناداری را نشان نداد. همچنین نتایج نشان داد که ویژگیهای جمعیت شناختی در هر دو آزمون بر تعدیل نمرات استرس آزمودنی ها تاثیر معناداری نداشته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علی محمدی، نرگس، آقایی، اصغر، گل پرور، محسن، و اعتمادی فر، مسعود. (1386). تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 9(32)، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/163617/fa

Vancouver: کپی

علی محمدی نرگس، آقایی اصغر، گل پرور محسن، اعتمادی فر مسعود. تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1386؛9(32):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/163617/fa

IEEE: کپی

نرگس علی محمدی، اصغر آقایی، محسن گل پرور، و مسعود اعتمادی فر، “تاثیر آموزش گروهی شناختی رفتاری بر استرس بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 32، pp. 1–16، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163617/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا