مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی با روش عاطفی ـ رفتاری ـ عقلانی بر خودپنداره تحصیلی، انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 77

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی به شیوه عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری بر خودپنداره تحصیلی, انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر سال دوم و سوم مقطع متوسطه شهر روانسر (874 نفر) بودند. یک مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی از میان مدارس متوسطه انتخاب شد. سپس 45 دانش آموزان ناموفق به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه های خودپنداره تحصیلی (دلاور, 1372), انگیزش پیشرفت (هرمنس, 1970) و سیاهه نشانگان 25 سوالی (نجاریان و داوودی, 1380) پاسخ دادند. سپس یکی از گروههای آزمایش به مدت 9 جلسه 60 دقیقه ای, دو بار در هفته آموزش مهارت های زندگی و گروه دیگر به مدت 8 جلسه, 90ـ70 دقیقه ای, یک بار در هفته مشاوره گروهی را تجربه کردند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که خودپنداره تحصیلی, انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان پس از هر دو مداخله, بهبود و افزایش معناداری داشته است (P=0.0001). همچنین نتایج نشان داد که بین تاثیر مهارت های زندگی و مشاوره گروهی تفاوت معناداری وجود ندارد. آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی, رویکردهای موثر در زمینه کار با دانش آموزان ناموفق, تلقی می شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سپهریان آذر، فیروزه، و سعادتمند، سعید. (1394). تاثیر آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی با روش عاطفی رفتاری عقلانی بر خودپنداره تحصیلی, انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 16(1 (پیاپی 59))، 66-77. SID. https://sid.ir/paper/163774/fa

Vancouver: کپی

سپهریان آذر فیروزه، سعادتمند سعید. تاثیر آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی با روش عاطفی رفتاری عقلانی بر خودپنداره تحصیلی, انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1394؛16(1 (پیاپی 59)):66-77. Available from: https://sid.ir/paper/163774/fa

IEEE: کپی

فیروزه سپهریان آذر، و سعید سعادتمند، “تاثیر آموزش مهارت های زندگی و مشاوره گروهی با روش عاطفی رفتاری عقلانی بر خودپنداره تحصیلی, انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانش آموزان ناموفق،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 16، no. 1 (پیاپی 59)، pp. 66–77، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163774/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button