مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مولفه های سرمایه روان شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 87

چکیده

 هدف این پژوهش پیش بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی (شایستگی, موثر بودن یا اثربخشی, خودمختاری, معنی داری و اعتماد) با استفاده از مولفه های سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی, امیدواری, انعطاف پذیری و خوش بینی) در میان معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93ـ1392 مشغول به تدریس بودند. از میان جامعه آماری 200 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی (اسپریتزر و میشرا, 1995) و پرسشنامه سرمایه روان شناختی (لوتانز و همکاران, 2007) بودند. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفه های سرمایه روان شناختی؛ امیدواری, انعطاف پذیری و خوش بینی به صورت معناداری قادر به پیش بینی بعد شایستگی معلمان است (P<0.05). به علاوه, متغیر امیدواری به صورت معناداری قادر به پیش بینی موثر بودن معلمان بود (P<0.05). متغیر خودکارآمدی نیز به صورت معناداری قادر به پیش بینی خودمختاری معلمان بود (P<0.05). همچنین, متغیر امیدواری به صورت معناداری قادر به پیش بینی معنی داری معلمان بود (P<0.05).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی جندانی، محبوبه، هویدا، رضا، و سماواتیان، حسین. (1394). پیش بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مولفه های سرمایه روان شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 16(1 (پیاپی 59))، 78-87. SID. https://sid.ir/paper/163779/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی جندانی محبوبه، هویدا رضا، سماواتیان حسین. پیش بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مولفه های سرمایه روان شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1394؛16(1 (پیاپی 59)):78-87. Available from: https://sid.ir/paper/163779/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه رضایی جندانی، رضا هویدا، و حسین سماواتیان، “پیش بینی ابعاد توانمندسازی روان شناختی با استفاده از مولفه های سرمایه روان شناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 16، no. 1 (پیاپی 59)، pp. 78–87، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163779/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button