مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,759
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,525
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 79

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی نقش خودکارآمدی, هوش هیجانی و سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی است. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری همه دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر اصفهان بودند. نمونه مورد مطالعه 200 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان بود که به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین دو دبیرستان ناحیه 4 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982), هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002), و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند و بیسونت (1992) را دانش آموزان و پرسشنامه های سبک های فرزندپروری باومریند (1988) را مادران تکمیل کردند. در تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد, از بین عوامل خانوادگی و فردی, به ترتیب سبک مقتدرانه, خودکارآمدی و هوش هیجانی پیش بینی کننده های معناداری (P<0.01) برای انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران است. این در حالی بود که سبک های سهل گیرانه و مستبدانه نقش پیش بینی کنندگی معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند. یافته های پژوهش در کل گویای آن است که سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی و هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پریشانی، نیره، و عبدی زرین، سهراب. (1395). نقش خودکارآمدی, هوش هیجانی و سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(2 (پیاپی 64))، 70-79. SID. https://sid.ir/paper/163847/fa

    Vancouver: کپی

    پریشانی نیره، عبدی زرین سهراب. نقش خودکارآمدی, هوش هیجانی و سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1395؛17(2 (پیاپی 64)):70-79. Available from: https://sid.ir/paper/163847/fa

    IEEE: کپی

    نیره پریشانی، و سهراب عبدی زرین، “نقش خودکارآمدی, هوش هیجانی و سبک های فرزندپروری والدین در پیش بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 17، no. 2 (پیاپی 64)، pp. 70–79، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163847/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا