مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,467
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,733
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 37

چکیده

 هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی پایه های دوم و سوم دبیرستانی در سال تحصیلی 90-1389 بود. این پژوهش از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است که 240 دانش آموز پسر با نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و پس از اجرای اولیه سیاهه هراس اجتماعی, 30 نفر که دارای بالاترین نمره بودند, به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 پسر) و گواه (15 پسر) قرار گرفتند. سیاهه هراس اجتماعی (SPIN) (کانور و همکاران, 2000) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) (گلدبرگ و هیلر, 1979) در پیش آزمون در مورد همه شرکت کنندگان اجرا شد. آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس در 13 جلسه یک و نیم ساعته, هفته ای دو بار به گروه آزمایشی آموزش داده شد. تحلیل آماری نشان داد, میانگین نمرات گروه آزمایش در اضطراب اجتماعی پس از دریافت آموزش گروهی عزت نفس, در مقایسه با میانگین نمرات پیش آزمون و در مقایسه با گروه گواه, کاهش معناداری داشته است (P<0.001). همچنین, آزمون من ویتنی تفاوت میانگین رتبه های دو گروه را در همه زیرمقیاس های سلامت روان بجز نشانه های جسمانی را در پس آزمون معنی دار نشان داد (P<0.05). یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش گروهی شناختی رفتاری عزت نفس می تواند به عنوان روشی معنی دار و موثر برای افزایش سلامت روان و کاهش اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسنوندعموزاده، مهدی، عقیلی، محمدمهدی، و حسن وندعموزاده، معصومه. (1392). اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(2 (پیاپی 52))، 26-37. SID. https://sid.ir/paper/163945/fa

Vancouver: کپی

حسنوندعموزاده مهدی، عقیلی محمدمهدی، حسن وندعموزاده معصومه. اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1392؛14(2 (پیاپی 52)):26-37. Available from: https://sid.ir/paper/163945/fa

IEEE: کپی

مهدی حسنوندعموزاده، محمدمهدی عقیلی، و معصومه حسن وندعموزاده، “اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 2 (پیاپی 52)، pp. 26–37، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/163945/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا