مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,035
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سنوات تحصیلی، روان رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی بر فرسودگی تحصیلی: آزمون یک مدل مفهومی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 80

چکیده

 این مطالعه توصیفی با هدف بررسی تاثیر سنوات تحصیلی, روان رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی بر فرسودگی تحصیلی برای آزمون یک مدل نظری انجام گرفت. جامعه آماری مطالعه, تمامی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر به حجم 1162 نفر بود. نمونه تحقیق 290 نفر از این دانشجویان را شامل شد که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. مقیاس روان رنجوری (کاستا و مک کری, 1992), پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دی گروت, 1990) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران, 2007) ابزارهای پژوهش و آزمون های همبستگی ساده و تحلیل مسیر روش های آماری مورد استفاده بودند. نتایج مطالعه, همسو با فرضیه ها نشان داد که سنوات تحصیلی (P<0.05) و روان رنجوری (P<0.01) به شکلی مثبت و خودکارآمدی (P<0.01), ارزشگذاری درونی (P<0.01) و خودتنظیمی (P<0.05) به شکلی منفی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر دارند. همچنین توان متغیر خودتنظیمی در میانجیگری تاثیر عوامل روان رنجوری (P<0.05), خودکارآمدی (P<0.01) و ارزشگذاری درونی (P<0.05) بر فرسودگی تحصیلی به تایید رسید. در مجموع 58 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را این متغیرها تبیین می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

واحدی، شهرام، هاشمی، تورج، و شفیعی سورک، سینا. (1393). تاثیر سنوات تحصیلی, روان رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی بر فرسودگی تحصیلی: آزمون یک مدل مفهومی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 15(3 (پیاپی 57))، 71-80. SID. https://sid.ir/paper/164016/fa

Vancouver: کپی

واحدی شهرام، هاشمی تورج، شفیعی سورک سینا. تاثیر سنوات تحصیلی, روان رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی بر فرسودگی تحصیلی: آزمون یک مدل مفهومی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1393؛15(3 (پیاپی 57)):71-80. Available from: https://sid.ir/paper/164016/fa

IEEE: کپی

شهرام واحدی، تورج هاشمی، و سینا شفیعی سورک، “تاثیر سنوات تحصیلی, روان رنجوری و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی بر فرسودگی تحصیلی: آزمون یک مدل مفهومی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 3 (پیاپی 57)، pp. 71–80، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164016/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button