مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس فضیلت سازمانی و پیش بینی فضیلت سازمانی با توجه به رفتار شهروندی سازمانی به مرحله اجرا درآمد. 141 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان انتخاب و مقیاس فضیلت سازمانی (کامرون, برایت و کازا, 2004) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف, مک کنزی, مورمن و فتر, 1990) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی, دو عامل به نام های خوش بینی - اعتماد - همدردی و انسجام - بخشش را به وضوح از هم متمایز کرد. پایایی کل پرسشنامه (0.93) و عوامل آن یعنی همدردی خوشبینی اعتماد (0.90), انسجام بخشش (0.87) از ضرایب همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین فضیلت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی (P<0.01) و سه بعد آن عنی فضیلت مدنی (P<0.05), نوع دوستی (P<0.01), و ادب و مهربانی (P<0.05) رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی, فضیلت سازمانی و نخستین عامل آن یعنی همدردی - خوشبینی - اعتماد را پیش بینی می کنند. بنابراین مقیاس فضیلت سازمانی به عنوان یک ابزار پایا و معتبر می تواند در پژوهش های سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی فضیلت سازمانی کارایی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خشوعی، مهدیه سادات، و نوری، ابوالقاسم. (1392). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(4 (پیاپی 54))، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/164051/fa

    Vancouver: کپی

    خشوعی مهدیه سادات، نوری ابوالقاسم. ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1392؛14(4 (پیاپی 54)):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/164051/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه سادات خشوعی، و ابوالقاسم نوری، “ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 4 (پیاپی 54)، pp. 27–35، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164051/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button