مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

797
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 166

چکیده

 هدف این مقاله نشان دادن ویژگی های اجتماعی هنرمندان نقاش نوگرای ایران است. پرسش اساسی این است که آیا می توان الگوی ثابتی به دست آورد که نشان دهنده تاثیر عوامل اجتماعی بر هنرمند شدن افراد باشد یا خیر. برای پاسخ به این پرسش لازم است ویژگی های اجتماعی هنرمندان, در اینجا نقاشان نوگرای ایران معرفی شوند.این مقاله به لحاظ نظری به حوزه جامعه شناسی هنر مربوط می شود و بر هنرمندان تاکید دارد. چارچوب نظری جانت ولف در خصوص ویژگی های هنرمندان مورد استفاده قرار گرفته است.روش کار پیمایش و ابزار تحقیق نیز پرسشنامه همراه با مصاحبه است. متناسب با نظریه جانت ولف, تاکید من در اینجا بر ویژگی های هنرمندان در چند حوزه اصلی است که شامل خانواده, آموزش های هنری, وضعیت طبقاتی هنرمند, حمایت های دولتی, جنسیت هنرمند و ارتباطات دوستانه می شود. فرضیه اصلی مقاله هم این است که عوامل اجتماعی مذکور می توانند در حرکت فرد به سوی هنرمند شدن نقش داشته باشند.در یک جمع بندی کلی از خصوصیات غالب نقاشان نوگرای ایران می توان گفت اکثریت آنها در سال 1386 جوان, دارای تحصیلات عالی و متولد تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران بودند که در زمان تحقیق در تهران زندگی می کرده اند و محل زندگی اکثر آنها در تهران در شمال شهر بوده است. نسبت مردان نقاش به زنان نقاش حدود 40 به 60 بوده است که نشان دهنده حائز اکثریت بودن زنان در این عرصه هنری است. اگرچه یافته ها نشان می دهند که عوامل اجتماعی مختلفی در هنرمند شدن افراد دخالت دارند اما میزان و نوع این متغیرها ممکن است از تحقیقی به تحقیق دیگر به تناسب نوع جامعه مورد مطالعه تفاوت داشته باشد. بنابراین نمی توان به یک الگوی ثابت برای تاثیرگذاری عوامل اجتماعی بر هنرمند شدن افراد اشاره نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

راودراد، اعظم. (1389). ویژگی های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 2(1 (پیاپی 3))، 135-166. SID. https://sid.ir/paper/164083/fa

Vancouver: کپی

راودراد اعظم. ویژگی های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1389؛2(1 (پیاپی 3)):135-166. Available from: https://sid.ir/paper/164083/fa

IEEE: کپی

اعظم راودراد، “ویژگی های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 2، no. 1 (پیاپی 3)، pp. 135–166، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164083/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button