مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,090
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاه جامعه شناختی به تصویر زن ایرانی در تبلیغات تلویزیونی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 118

چکیده

 یکی از آینه های بازتاب دهنده تغییرات یک جامعه رسانه های جمعی کشور و به ویژه تلویزیون است. از این رو بررسی تصویر زن در تلویزیون می تواند معیاری برای ارزیابی تلقی جامعه از زن و نیز میزان اثرگذاری زنان در فعالیت های آن جامعه باشد. از این رو تحقیق حاضر با تمرکز بر آگهی های بازرگانی تلویزیون به این مساله پرداخته است که «تصویری که از زن ایرانی در تبلیغات تلویزیونی مطرح می شود دارای چه ویژگی هایی است؟» برای این منظور با تحلیل محتوای این تبلیغات به بررسی چگونگی حضور زن در زمینه هایی مانند فعالیت های شغلی, نقش در خانواده, نوع محصول و زمینه تبلیغ پرداختیم. نتایج نشان داد که زن ایرانی غالبا در نقش همسر و زن خانه دار در منزل دیده می شود و در عرصه های صنعت و سازندگی نقش زیادی ندارد و در آموزش عالی هم اثری از او دیده نمی شود. چنین یافته هایی با واقعیت های جامعه امروز ایران و حتی با سایر برنامه های تلویزیونی تضاد دارد. در پاسخ به این ناسازگاری ها محققان دلایلی را مطرح ساخته اند همچون: 1) اعتبار محصولی که توسط مردان تبلیغ می شود از جنبه روانی تحت تاثیر جنسیت قرار می گیرد, 2) محدودیت های نظارت سبب می شود که تبلیغ سازان از زنان استفاده نکنند, 3) تصویر خود تهیه کنندگان تبلیغات از زنان منطبق بر واقعیتهای جامعه نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مصلحی جنابیان، نرگس، وارسته فر، افسانه، و مومنی، عابدین. (1391). نگاه جامعه شناختی به تصویر زن ایرانی در تبلیغات تلویزیونی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1389. پژوهش اجتماعی، 5(17)، 95-118. SID. https://sid.ir/paper/164834/fa

    Vancouver: کپی

    مصلحی جنابیان نرگس، وارسته فر افسانه، مومنی عابدین. نگاه جامعه شناختی به تصویر زن ایرانی در تبلیغات تلویزیونی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1389. پژوهش اجتماعی[Internet]. 1391؛5(17):95-118. Available from: https://sid.ir/paper/164834/fa

    IEEE: کپی

    نرگس مصلحی جنابیان، افسانه وارسته فر، و عابدین مومنی، “نگاه جامعه شناختی به تصویر زن ایرانی در تبلیغات تلویزیونی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1389،” پژوهش اجتماعی، vol. 5، no. 17، pp. 95–118، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/164834/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button