مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

45
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی و تاب آوری در کودکان و نوجوانان طلاق

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 88

چکیده

 1مقدمه:  طلاق یکی از عوامل استرس زا در خانواده است که می تواند خودکارآمدی و تاب آوری کودکان و نوجوانان را کاهش دهد. خودکارآمدی به باور فرد به توانایی های خود در مدیریت موقعیت ها اشاره دارد و تاب آوری, توان مقابله با شرایط دشوار است. آموزش مهارت های زندگی می تواند به عنوان یک مداخله مؤثر, این توانایی ها را ارتقا دهد..لذا پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی و تاب آوری در کودکان و نوجوانان طلاق انجام شده است. روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان و نوجوانان طلاق شهر ارسنجان (ایران) در سال 1402 بود که 30 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه ای (دو بار در هفته) آموزش مهارت های زندگی دریافت کرد.ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی, پرسشنامه خودکارآمدی Morris (2001) و پرسشنامه تاب آوری Ungar  و  Liebenberg (2011) بود. اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها در پیش­آزمون وپس­آزمون با استفاده از نرم افزار 26-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره به بررسی فرضیه های پژوهش با سطح معناداری (05/0>p) پرداخته شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی به طور معناداری بر خودکارآمدی و تاب آوری کودکان و نوجوانان طلاق تاثیر داشت (001/0>p). همچنین, آموزش مهارت های زندگی به طور معناداری ابعاد خودکارآمدی (خودکارآمدی اجتماعی, خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی هیجانی) و ابعاد تاب آوری(تاب آوری فردی, ارتباطی و بافتی) تاثیر داشت (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به آسیب های روانی-اجتماعی ناشی از طلاق, آموزش مهارت های زندگی می تواند به عنوان یک راهکار پیشگیرانه مؤثر در ارتقای سلامت روانی کودکان و نوجوانان طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button