مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,744
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,286
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد جایگاه اندیشه های تعلیمی و اخلاقیات در آثار سعدی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 102

چکیده

 قرن هفتم هجری, دورانی که وحشت مغول همه چیز را از ریشه و بن می سوزاند, مولانا در بلخ, امیرخسرو دهلوی در هند و سعدی در شیراز پای به عرصه ادب می گذارند.زبان هر سه آنها پارسی است و منبع الهامشان کلام آسمانی قرآن است. بی شک, سعدی یکی از پایه های بنای استوار ادب پارسی است که جلوه های نظم و نثر او زیور پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی است. «گلستان» و «بوستان» سعدی, سرشار از پندهای اخلاقی و آداب زندگی و حکمت عملی است. غزلیات شاعر نیز که سرشار از سروده های ستایشگرانه, عاشقانه و حکیمانه است, با مباحث اخلاقی گره می خورد.هنر نویسندگی سعدی در کنار همین مضامین بلند اخلاقی و اندیشه های والای عرفانی و نکته های لطیف حکمت آموز مزید بر زیبایی آثار اوست. لزوم شناخت جهان بینی اخلاقی سعدی از سویی و تبیین کم و کیف رویکردها در «گلستان» و «بوستان» و غزلیات از سوی دیگر, که در تحقیقات گذشته کمتر بدان توجه شده است, از اهداف نگارش این مقاله است. مقاله حاضر سعی دارد تا بعد از ذکر مقدماتی درباره اخلاق و رویکردهای روانشناختی آن, فلسفه اخلاق و علوم ذی ربط با آن, معناشناسی اخلاق و ... به تحلیل جایگاه اخلاق و تربیت در شعر سعدی, همچنین جامعه آرمانی و جهان بینی سعدی از حیث اخلاقی بپردازد. ضرورت تبیین مسائل اخلاقی و تربیتی از نگاه سعدی, جایگاه کمی عناصر اخلاقی و تربیتی در «بوستان», «گلستان» و «غزلیات» سعدی و ... در بخش های دیگر مقاله آمده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذوالفقاری، محسن، و یداله پنبه زاری، زهرا. (1390). نقد جایگاه اندیشه های تعلیمی و اخلاقیات در آثار سعدی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 3(12)، 81-102. SID. https://sid.ir/paper/165279/fa

    Vancouver: کپی

    ذوالفقاری محسن، یداله پنبه زاری زهرا. نقد جایگاه اندیشه های تعلیمی و اخلاقیات در آثار سعدی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1390؛3(12):81-102. Available from: https://sid.ir/paper/165279/fa

    IEEE: کپی

    محسن ذوالفقاری، و زهرا یداله پنبه زاری، “نقد جایگاه اندیشه های تعلیمی و اخلاقیات در آثار سعدی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 3، no. 12، pp. 81–102، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا