مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چگونگی بازتاب اندرزگزاری و اندرزگزاران در دیوان حافظ

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 124

چکیده

ادب تعلیمی یکی از اغراض بنیادی سخن, و هدف آن آموزش اخلاق, تهذیب نفس و مهارت های زندگی است. این گونه ی ادبی, از دیرباز در ادب فارسی حضوری برجسته داشته و در غزل فارسی نیز از موضوعات پربسامد بوده است. غزل حافظ سرشار از مضامین اندرزگونه است. حافظ از اشارات اندرزی غافل نمی ماند و با بهره گیری از شیوه های خاص روایت, پردازش صحنه و انتخاب شخصیت مناسب, اندرزهای ترغیبی و تحذیری اش را با بهترین شیوه های فصاحت و بلاغت, با مخاطب در میان می گذارد. حافظ با آگاهی از میراث تعلیمی گذشته ی ادب فارسی و عربی و شناخت این گونه ی ادبی, از شیوه های خاص برای بیان اندرزهایش بهره می گیرد. حافظ, بنا بر اقتضای کلام, از صحنه پردازی, شخصیت گزینی و چگونگی لحن بیان و دیگر شیوه های روایت, برای انتقال اندرز بهره می برد. در این پژوهش, به پیشینه ی ادب تعلیمی در گذشته ی ادب فارسی, چگونگی اندرزگزاری, شأن و جایگاه اندرزگزاران, شیوه های انتقال اندرز, خاستگاه و سرچشمه ی اندرزهای حافظ و بسامد موضوعی اشعار حکمی شاعر, اشاره شده است. حافظ از داستان های شاهنامه و شخصیت های آن, قصص اسلامی, امثال, کلیله ودمنه و قابوس نامه, برای پردازش اندرزهایش بهره می برد. کاربرد عنصر طنز در پاره ای از اندرزهای حافظ, شیوه ای بلاغی برای مبارزه با ریاکاران است. حافظ در برابر مُفتی زمان ناشنیده پند است؛ اما فتوای پیر مغان را به گوش دل می شنود. در این پژوهش, به شیوه های اندرزگزاری حافظ از زبان سوم شخص, پیران, اندرزهای طنزآمیز و مقابله با طبقات ریاکار و اندرزپذیری از پیر مغان اشاره شده و بسامد موضوعی اندرزهای حافظ به صورت نمودار نشان داده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهمند، رویین تن، و صباحی گراغانی، لیدا. (1397). بررسی چگونگی بازتاب اندرزگزاری و اندرزگزاران در دیوان حافظ. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 10(39 )، 95-124. SID. https://sid.ir/paper/165347/fa

    Vancouver: کپی

    فرهمند رویین تن، صباحی گراغانی لیدا. بررسی چگونگی بازتاب اندرزگزاری و اندرزگزاران در دیوان حافظ. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1397؛10(39 ):95-124. Available from: https://sid.ir/paper/165347/fa

    IEEE: کپی

    رویین تن فرهمند، و لیدا صباحی گراغانی، “بررسی چگونگی بازتاب اندرزگزاری و اندرزگزاران در دیوان حافظ،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 10، no. 39 ، pp. 95–124، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button